Rada gminy uchwałą ustaliła, że miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie gminy nie mogą być usytuowane w odległości mniejszej niż 15 m od szkół, przedszkoli, kościołów oraz cmentarzy. Ponadto określiła, że odległość, o której wyżej mowa, mierzona jest najkrótszą drogą dojścia od wejścia lub wyjścia z terenu obiektu chronionego do wejścia do punktu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
W uzasadnieniu uchwały rada wskazała, że według jej oceny przyjęcie odległości 15 m między miejscami sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz miejscami chronionymi nie stoi w sprzeczności z celami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz jest zgodne z celami gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.
Z zapisami uchwały nie zgodził się jednak prokurator, który złożył skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, wnosząc w niej o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały. Zdaniem prokuratora rejonowego, powołującego się na orzecznictwo sądów administracyjnych, zaskarżona uchwała była niezgodna z prawem, ponieważ już z samej preambuły do ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z jej tytułu oraz z art. 1 i 2 ustawy wynika, że organy państwa i jednostek samorządowych mają podejmować działania ograniczające spożywanie napojów alkoholowych. Rada gminy uchwalając przepisy dotyczące usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, powinna mieć na uwadze cel ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który ogranicza swobodę uchwałodawczą w tym zakresie. Zdaniem skarżącego odległość 15 metrów nie realizuje obowiązku ograniczenia dostępności do alkoholu i wyeliminowania miejsc chronionych z bezpośredniego sąsiedztwa miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Sąd podzielił zdanie prokuratora.
Zdaniem WSA odległość 15 m przy przyjętym w uchwale sposobie mierzenia odległości (najkrótszą drogą dojścia od wejścia lub wyjścia z terenu obiektu chronionego do wejścia do punktu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych) pozwala na usytuowanie punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych np. naprzeciwko lub niemal naprzeciwko okien szkoły lub przedszkola po drugiej stronie drogi lub ulicy. W związku z tym sąd uznał, że określenie przez radę gminy odległości 15 metrów od obiektów chronionych jest zbyt bliskie i w oczywisty sposób kłóci się z koniecznością realizowania obowiązku ograniczania dostępności do alkoholu, w szczególności w stosunku do osób nieletnich.
Wyrok WSA w Lublinie z 24 września 2013 r., sygn. akt III SA/Lu 335/13