Zespół ekspertów Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego nie wydał opinii dotyczącej podziału subwencji oświatowej ze względu na różnice zdań po Stronie Samorządowej, która zgłosiła następujące uwagi:
Związek Powiatów Polskich – zgłosił wniosek o podwyższenie wagi P 10 (na uczniów szkół zawodowych), by powiaty nie straciły 93 mln zł;
Związek Województw RP – zażądał przywrócenia wysokości wag: P40 (młodzieżowe ośrodki wychowawcze) – i P 47 (na placówki doskonalenia nauczycieli i biblioteki);
ZGW RP – kwestionuje zmniejszenie wagi P2 o 0,11 (na uczniów gimnazjów na terenach wiejskich i w miejscowościach do 5 tys. mieszkańców).
Najdziwniejszy wniosek złożyła jednak Unia Metropolii Polskich. Jej zdaniem nie należy zwiększać standardu A, a uzyskaną w ten sposób kwotę przeznaczyć na zwiększenie wagi P 33 (dla uczniów pierwszych i drugich klas szkół podstawowych).
To o tyle dziwne, że zwiększenie jakiejś wagi powoduje automatyczne obniżenie standardu A i odwrotnie zmniejszenie wag powoduje jego zwiększenie. Zwiększenie wagi powoduje, bowiem zwiększenie liczby uczniów przeliczeniowych, a standard A jest uzyskiwany przez podzielenie ogólnej kwoty subwencji przez liczbę uczniów przeliczeniowych.
Więcej o podziale subwencji:
Nowe Wagi, nowy współczynnik Di – rewolucja w sposobie podziału subwencji oświatowej
Samorządy zarabiają na szkołach dla dorosłych, MEN zmienia algorytm podziału