Prawo

Bogdan Stępień: kalkulacje MEN nieprawidłowe

Kalkulacje subwencji oświatowej na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, o której mowa w art. 32, przedstawione przez rząd to zawierające błędy szacunki.

O tym, że wyliczenia dotyczące art. 32 ustawy okołobudżetowej ("Kalkulacja kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży, na rok 2015") przekazane samorządom nie mają wielkiego znaczenia napisaliśmy już w poprzednim artykule (MEN popełnia szkolne błędy).

 

Opieraliśmy się głównie na odpowiedzi ministerstwa, które w dyskusji z dr. Bogdanem Stępniem przyznało iż "JST posiadają dane, które umożliwiają dokonanie bardziej szczegółowych kalkulacji" oraz że MEN "przyjęło założenia upraszczające" i "nie wyklucza sytuacji, w której organ kontrolny dokona innej kalkulacji". 

 

Okazuje się więc, że nawet wykazanie wydatków na poziomie wskazanym w przekazanej przez rząd samorządom kalkulacji nie chroni przed zakwestionowaniem odpowiedniej wysokości wydatków samorządu przez organa nadzorcze. 

 

Ale to nie wszystko. MEN już wprawdzie przyznało, że obliczenia mogą być niedokładne, ale Bogdan Stępień uważa, że są one nie tyle niedokładne co absolutnie błędne i świadczą o braku zrozumienia prawa oświatowego przez autora obliczeń. 

 

 

 

Poniżej obszerne fragmenty uzasadnienia dr Bogdana Stępnia.

 

 

 

W zamieszczonym dnia 22 kwietnia 2015 r. przez MEN - na swojej stronie internetowej - artykule zatytułowanym: Wyodrębnianie środków na specjalną organizację nauki i metod pracy – art. 32 tzw. „ustawy okołobudżetowej” (art. 32) czytamy:  „W przypadku szkół, przedszkoli i placówek specjalnych, wszystkie wydatki ponoszone w ww. jednostkach należy uznać za związane z realizacją zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy” cytuje Bogdan Stępień. 

 

 

DOWÓD TWIERDZENIA:

 

Krok 1:

Jeżeli - zgodnie z powyższym założeniem - wszystkie wydatki ponoszone w szkołach specjalnych i przedszkolach specjalnych należy uznawać za związane z realizacją zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, to logiczną konsekwencją tego jest to, że wszystkie zadania w nich realizowane są zadaniami wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

 

Czy dla czytelnika jest to jasne? Jeżeli dla przeciętnego czytelnika jest to jasne, to tym bardziej powinno być jasne dla Zasobów Kapitału Ludzkiego MEN.

 

 

Krok 2:

Jeżeli wszystkie zadania realizowane w szkołach specjalnych i przedszkolach specjalnych śa zadaniami wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, to przy ustalaniu kwoty subwencji, o której mowa w art. 32 należy uwzględniać wszystkich uczniów tych szkół/przedszkoli dla wszystkich wag (Dz.U. 2014 poz. 1977).

Czy dla czytelnika jest to zrozumiałe? Jeżeli dla przeciętnego czytelnika jest to zrozumiałe, to tym bardziej powinno być zrozumiałe dla Zasobów Kapitału Ludzkiego MEN.

 

 

Krok 3:

Z przedstawionego mi przez MEN dokumentu wynika, że w samorządzie województwa świętokrzyskiego są dwie szkoły specjalne: szkoła podstawowa i gimnazjum oraz jedno przedszkole specjalne (specjalny oddział przedszkolny). W dalszych wywodach zajmiemy się tylko szkołami specjalnymi, bo przedszkole specjalne wymaga oddzielnej ścieżki wywodowej. W szkole podstawowej specjalnej - omawianego samorządu - liczebności uczniów dla poszczególnych wag wg SIO stanu wrześniowego 2014 r. wynoszą: N1=32, N7=5, N26=27, N27=26, a w gimnazjum specjalnym: N2=26, N26=26, N27=36 i N30=26. Zatem łączne liczby uczniów wg poszczególnych wag szkół specjalnych tego samorządu wynoszą: 

N1=32+0=32, N2=0+26=26, N7=5+0=5, N26=27+26=53, N27=26+36=62,  iN30=0+26=26. Zgodnie z tekstem przedstawionym w ramce na początku tego tekstu (założeniem) oraz powyższymi wywodami - kwota subwencji, o której mowa w art. 32, powinna być ustalona w oparciu o wyżej przedstawione liczebności uczniów dla poszczególnych wag - za tymi wagami kryją się odpowiednie zadania oświatowej i subwencje na nie przewidziane.

Czy dla czytelnika jest to zrozumiałe? Jeżeli dla przeciętnego czytelnika jest to zrozumiałe, to tym bardziej powinno być zrozumiałe dla Zasobów Kapitału Ludzkiego MEN. Tak czy nie?

 

Krok 4:
A jakie liczebności uczniów ww. szkół omawianego samorządu uwzględnił MEN w tzw. Kalkulacji subwencji oświatowej na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, o której mowa w art. 32 i przedstawił mu je bez jakiejkolwiek wzmianki, że jest to wynik interpretacji prawa MEN? Zgodnie z otrzymanym z MEN pismem, uwzględniło ono następujące liczebności uczniów szkół specjalnych wg poszczególnych wag: N1=5.17, N2=0, N7=5, N26=0, N27=0 i N30=0. Te liczebności znacznie się różnią od przedstawionych w Kroku 3, a subwencja (wg art. 32) skalkulowana przez MEN jest około pięciokrotnie razy mniejsza od subwencji wynikającej z liczebności uczniów wg wag przedstawionych w Kroku 3.

 

Krok 5:

Skąd wynika różnica (i to jeszcze tak ogromna) pomiędzy liczebnościami uczniów wg wag, przedstawionymi w kroku 4 i kroku 3, a w konsekwencji również pięciokrotnie mniejszą kwotą subwencji wynikającą z kroku 4 względem kroku 3? 

Odpowiedź na to pytanie jest banalnie prosta, bo Zasoby Kapitału Ludzkiego MEN dokonały nieprawidłowej interpretacji pojęcia "zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy", użytego w art. 32.

 

Więcej:iar.pl

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane