Prawo

Budżet to niejedyne źródło informacji

Źródłem informacji dopłatach do cen wody i odebranych ścieków nie jest tylko uchwała budżetowa. Uchwalenie budżetu gminy jest bowiem zwykle poprzedzone pracami związanymi z przygotowaniem projektu budżetu i zaplanowaniem konkretnego planu dochodów samorządowych oraz wydatków związanych z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego.

 

Mieszkaniec zwrócił się do wójta gminy o udostępnienie informacji publicznej w postaci przesłania informacji, jaką łącznie kwotę z budżetu gminy wydano w 2015 r. na dopłaty do ceny dostarczonej wody oraz odebranych ścieków oraz jaką kwotę zaplanowano w budżecie gminy w 2016 r. na ten sam cel. W odpowiedzi na ten wniosek wójt poinformował wnioskodawcę, że gmina z budżetu w 2015 r. na dopłatę do dostarczonej wody oraz odebranych ścieków wydała łącznie kwotę 222 423,81 zł. Natomiast odnośnie do zaplanowanych kwot w budżecie gminy w 2016 r. na ten cel poinformowano, że kwota dopłaty jest wskazana w uchwale o budżecie gminy na ten rok, która jest zamieszczona na stronie internetowej urzędu.

 

Mieszkaniec zaskarżył do WSA bezczynność wójta, polegającą na nieudzieleniu informacji publicznej zgodnie z żądanym zakresem. W uzasadnieniu skargi podniósł, że na podanej przez organ stronie internetowej jest zamieszczona uchwała budżetowa na 2016 r., lecz nie jest w niej wskazana pozycja wydatków w 2016 r. na dopłaty do ceny dostarczonej wody oraz odebranych ścieków.

 

W odpowiedzi na skargę organ stał na stanowisku, iż nie można przypisać mu bezczynności, ponieważ odesłano skarżącego do uchwały budżetowej, która w załączniku nr 2 zawiera również przedmiotowe dopłaty. Ponadto, zdaniem organu, wniosek może dotyczyć tylko informacji istniejącej, a nie tej, która może powstać w przyszłości, a wysokość dopłat jest zależna od ilości zużycia wody/odprowadzenia ścieków.

 

Sąd nie zgodził się z argumentacją przedstawioną przez wójta. Przede wszystkim nie zasługuje według niego na uwzględnienie argument, iż wniosek skarżącego dotyczył informacji mającej powstać w przyszłości. Wszakże wnioskodawca wskazał wyraźnie, że chodzi mu o informację o tym, jaką kwotę zaplanowano w budżecie gminy na określony cel.

 

Sąd zwrócił uwagę, że źródłem takiej informacji nie może być tylko uchwała budżetowa. Uchwalenie budżetu gminy jest bowiem zwykle poprzedzone pracami związanymi z przygotowaniem projektu budżetu i zaplanowaniem konkretnego planu dochodów samorządowych oraz wydatków związanych z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli organ dysponował dokumentami, z których wynikałoby, jaką kwotę planuje się wydatkować w 2016 r. z budżetu gminy na cel, którego dotyczył wniosek, to informację tę należało udostępnić. Gdyby jednak organ nie posiadał żadnych dokumentów, na podstawie których mógłby udzielić żądanej informacji, to powinien był o tym wyraźnie poinformować wnioskodawcę, a nie odsyłać do uchwały opublikowanej w Biuletynie Informacji Publicznej, z której żądana informacja nie wynika.

 

(Wyrok WSA w Olsztynie z 28 kwietnia 2016 r., sygn. akt II SAB/Ol 20/16)

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane