W samorządach

Cyfrowy biuletyn JST

Urzędy i jednostki miejskie nie zaniedbują nowoczesnych kanałów komunikacji z mieszkańcami. Pionierzy korzystają z cyfrowych, czasem interaktywnych ekranów informacyjnych, na których prezentowane są bieżące wiadomości.

Jednym z takich miast jest Pruszcz Gdański, w którym działa kilkanaście ekranów multimedialnych. Informacje na wyświetlaczach publikuje tu zespół Referatu Współpracy i Promocji Urzędu Miasta. Pomysł przyniósł Pruszczowi wyróżnienie w tegorocznym konkursie „Innowacyjny Samorząd”, organizowanym przez Polską Agencję Prasową.
Duże, interaktywne ekrany informacyjne przetestowano też na kilkunastu przystankach Warszawskiego Transportu Publicznego. System wykorzystuje ogólnodostępne dane o aktualnym położeniu pojazdów WTP. Pasażerowie na przystanku mogą śledzić położenie autobusów i tramwajów, które kursują w pobliżu danego przystanku. Można także sprawdzić prognozę pogody, utrudnienia w ruchu drogowym albo po prostu umilić sobie czas, śledząc lokalne treści z kilku kategorii tematycznych. Można m.in. zobaczyć archiwalne i aktualne fotografie Warszawy. Jest nawet kącik adopcyjny, dzięki któremu psy ze schronisk mogą znaleźć nowy dom.
Podobne rozwiązanie zastosowano na przystankach w Poznaniu i Krakowie. W trzech powyższych przypadkach za obsługę odpowiada firma z branży reklamy zewnętrznej, zatem na ekranach są też wyświetlane treści promocyjne.


Janina Wilkos-Gad, kierownik Referatu Współpracy i Promocji w Urzędzie Miasta Pruszcz Gdański
Od blisko trzech lat w naszym mieście rozwijana jest sieć ekranów cyfrowych, które są nośnikiem informacji. Obok afiszy kulturalnych i rozrywkowych znajdziemy tam także informacje obywatelskie oraz ogłoszenia społeczne. Dzięki temu projektowi eliminujemy znaczącą część kosztów, w tym wydruku, montażu i demontażu afisza oraz jego utylizacji. Przy tym możemy szybko i dynamicznie generować treści, szczególnie w sytuacjach, które tego wymagają. To, jak ważna jest szybka reakcja i dynamicznie generowany komunikat, pokazały nam wyraźnie takie sytuacje, jak pandemia czy wybuch wojny na Ukrainie. Czy cyfrowe nośniki zastąpią całkowicie nośniki analogowe? Nie. Ale znacząco je ograniczą.

Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie

Cieszymy się, że przystanki, na których zatrzymują się pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego, oferują pasażerom nowe funkcjonalności. Możliwość śledzenia na mapie kursujących autobusów i tramwajów ułatwi planowanie podróży oraz oszczędzanie czasu, zwłaszcza że w Warszawie sytuacja na drogach potrafi zmieniać się dynamicznie. Zdjęcia stolicy mogą zaś zainspirować mieszkańców i turystów do wycieczek, oczywiście komunikacją miejską.

Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa często zwracają uwagę, jak komfortowym rozwiązaniem jest informowanie o godzinie odjazdu pojazdu za pomocą elektronicznych tablic na przystankach. Nie muszą wtedy sprawdzać rozkładów jazdy w gablocie czy w aplikacji w telefonie komórkowym. Jestem przekonany, że nowy sposób prezentacji Systemu Informacji Pasażerskiej z rzeczywistym położeniem pojazdów na mapach będzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla pasażerów.


Fot. UM Warszawa

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane