1 sierpnia 2014 r. ministerstwo odblokowało możliwość składania i weryfikacji zamówień na „Nasz elementarz” w wersji zaadaptowanej do potrzeb uczniów niepełnosprawnych.
Do wyboru są 4 wersje podręcznika: dla uczniów niewidomych w systemie Braille’a, dla uczniów słabowidzących w druku powiększonym, dla uczniów mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się, w tym niesłyszących i słabosłyszących, z upośledzeniem umysłowym, autyzmem i afazją oraz dla uczniów mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się niesłyszących i słabosłyszących.
Czas na zweryfikowanie danych dotyczących liczby poszczególnych rodzajów adaptacji podręcznika dostosowanych do potrzeb niepełnosprawnych pierwszoklasistów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz ewentualną modyfikację zamówienia upływa jutro, 5 sierpnia 2014 r.
Szkoły, które chciałyby obecnie złożyć nowe zamówienie na podręcznik zaadaptowany, również mogą to uczynić do wtorku 5 sierpnia 2014 r.
Ministerstwo przypomina, że dla jednego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego można zamówić tylko jeden zaadaptowany podręcznik. Zamówienie nie może obejmować większej liczby zaadaptowanych podręczników niż liczba uczniów z określoną niepełnosprawnością. Nie należy uwzględniać w zamówieniu egzemplarzy dla nauczyciela, a jeżeli takie zamówienia zostały złożone - należy je niezwłocznie zaktualizować. Wersja dla nauczyciela adaptacji podręcznika dla uczniów niepełnosprawnych z trudnościami w uczeniu się i/lub komunikowaniu się, w tym niesłyszących, z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem lub afazją, zostanie umieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej i będzie można ją nieodpłatnie pobrać. Zawiera ona dodatkowe treści przeznaczone dla nauczyciela, których nie ma w wersji adaptacji dla ucznia.
Szczegółowe instrukcje dotyczące wypełniania formularza zapotrzebowania lub wniosku znajdują się na portalu Systemu Informacji Oświatowej. Gdyby instrukcje okazały się niewystarczające - w przypadku ewentualnych pytań technicznych - prosimy o przesłanie zapytania na adres e-mail strefa@cie.men.gov.pl lub o telefoniczny kontakt z infolinią systemu informacji oświatowej pod numerem (22) 34 74 322 (po zapowiedzi wybierz 2) funkcjonującą w dni robocze od 9:00 do 15:00.