Prawo

Dodatki dla nauczycieli

Rada gminy ustalając stawki dodatku funkcyjnego i za warunki pracy dla nauczycieli, w postaci pewnego przedziału, winna również określić warunki jego przyznawania, od spełnienia których uzależniona jest jego wysokość.

Rada Gminy Braniewo, powołując się na art. 30 ust. 6, art. 54 ust. 3 i 7 oraz art. 91d ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela oraz przepisy rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym o pracę, po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi, uchwaliła Regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół w Lipowinie, stanowiący załącznik do uchwały.

W ocenie organu nadzoru, przyjęty Regulamin narusza obowiązujące przepisy poprzez brak doprecyzowania wprowadzonych regulacji regulaminowych, co w konsekwencji prowadzi do dowolności w realizacji jego postanowień. Zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 6 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela, organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu wysokość stawek dodatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, z zastrzeżeniem art. 33 i 34. Z treści cytowanego przepisu wynika, iż obowiązkiem rady gminy (będącej w tym wypadku organem prowadzącym) jest m.in. określenie w ww. regulaminie wysokości stawek dodatków oraz zasad przyznawania m.in. funkcyjnego oraz za warunki pracy. W świetle powołanego przepisu rada gminy ustalając stawki dodatku funkcyjnego i za warunki pracy, w postaci pewnego przedziału, winna również określić warunki ich przyznawania, od spełnienia których uzależniona jest ich wysokość. Tymczasem w uchwalonym regulaminie, w § 5, w ramach regulacji dotyczących dodatku funkcyjnego, w załączniku nr 1 do regulaminu – tabela dodatków funkcyjnych, Rada Gminy ustaliła stawki dodatku w określonych tam przedziałach, przy jednoczesnym braku szczegółowych warunków ich przyznawania, od spełnienia których zależy wysokość dodatku funkcyjnego. Należy jednak nadmienić, że kryteria te – warunki, winny mieć charakter obiektywny, posiadać bezpośredni związek z pełnioną funkcją (w przypadku dodatku dla wychowawcy klasy, ilość uczniów w klasie czy rodzaju szkoły, a w przypadku dyrektora czy wicedyrektora liczba oddziałów w danej szkole). Powyższe kryteria stanowią niezbędny element regulaminu, stanowiący „wytyczne” przy przyznawaniu dodatku przez podmioty wskazane w § 5 ust. 8 regulaminu.

 (Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody warmińsko-mazurskiego z 18 kwietnia 2016 r. nr PN.4131.88.2016)

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane