Prawo

Doręczenie projektu uchwały radnemu tylko przed sesją

Projekty uchwał dotyczące spraw powoływania i odwoływania określonych osób lub ich wyboru, a także spraw z zakresu stosunku pracy, powinny być doręczane radnym przed sesją, tak jak każdy inny projekt uchwały.

 

W dniu 30 października 2015 r. Rada Powiatu w Białogardzie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Białogardzkiego. Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowił przepis art. 12 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w myśl którego do wyłącznej właściwości rady powiatu należy stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu. Nie budzi zatem wątpliwości kompetencja organu stanowiącego powiatu do podjęcia kwestionowanej uchwały. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym statut stanowi m.in. o ustroju powiatu – art. 2 ust. 4, określa zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich – art. 8a ust. 3, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powoływanych przez radę, zasady tworzenia klubów radnych art. 19, precyzuje liczbę członków zarządu – art. 27 ust. 1, organizację wewnętrzną oraz zasady funkcjonowania zarządu powiatu – art. 32 ust. 4. Statut jednostki samorządu terytorialnego – jako akt prawa miejscowego – ma istotne znaczenie. W szczególności winien odpowiadać powszechnie obowiązującym przepisom prawa oraz w precyzyjny sposób kształtować treść wymagającą uregulowania w statucie.

 

Realizując nałożony przez prawodawcę obowiązek Rada ww. aktem ustanowiła Statut Powiatu Białogardzkiego. W § 14 ust. 4 załącznika do uchwały organ stanowiący powiatu postanowił, że projekty uchwał dotyczące spraw powoływania i odwoływania określonych osób lub ich wyboru, a także spraw z zakresu stosunku pracy, doręcza się radnym na sesji. W ocenie organu nadzoru cyt. powyżej unormowanie narusza obowiązujący porządek prawny w stopniu uzasadniającym stwierdzenie jego nieważności.

 

Argumentując powyższe stanowisko wskazania wymaga, iż w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym rada powiatu obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady powiatu w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

 

Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

Kształtując zapisy dotyczące trybu i zasad zwoływania sesji w statucie, organ stanowiący powiatu uprawniony jest do formowania ich w taki sposób, aby w pełni zapewnić sprawność funkcjonowania Rady. Jednocześnie, w procesie tworzenia aktów prawa miejscowego organ zobowiązany jest kierować się treścią przepisów rangi ustawowej. Niedopuszczalna jest bowiem sytuacja, w której – jak w niniejszej sprawie – w statucie zawarte zostają zapisy niezgodne z treścią ustawy o samorządzie powiatowym. Zasadą wynikającą z przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy jest, iż do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Tymczasem w § 14 ust. 4 załącznika do uchwały Rada Powiatu w Białogardzie jako zasadę przyjęła, że projekty uchwał dotyczące spraw powoływania i odwoływania określonych osób lub ich wyboru, a także spraw z zakresu stosunku pracy, doręcza się radnym na sesji. Powyższy zapis statutu stoi więc w wyraźnej sprzeczności z rozwiązaniem przyjętym przez prawodawcę w przepisie ustawy o samorządzie  powiatowym.

 

(Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody zachodniopomorskiego z 8 grudnia 2015 r., nr NK.3.4131.346.2015.KN)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane