Prawo

Dotacja dla spółki wodnej

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego dysponując kompetencją do określania zasad udzielania dotacji celowej dla spółek wodnych, powinien w uchwale określić wysokość dotacji w taki sposób (np. wskazać konkretny procent poniesionych wydatków lub wartość kwotową dotacji), aby beneficjent dotacji nie miał wątpliwości, o jaką wielkość dotacji może się ubiegać i nie może scedować tej kompetencji na organ wykonawczy.

 Rada Gminy Łańcut 27 maja 2015 r. podjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji celowej z budżetu gminy Łańcut spółkom wodnym, trybu postępowania i sposobu jej rozliczania.

 

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło, że zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Przepisy badanej uchwały noszą taki charakter, bowiem obowiązują na terenie gminy Łańcut, zawierają normy postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, bowiem kierowane są do bliżej nieokreślonego kręgu odbiorców. W myśl art. 164 ust. 1 ustawy z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, spółki wodne z zastrzeżeniem ust. 2 są formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne i mają na celu zaspokajanie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. Zgodnie z art. 164 ust. 5a–5d tej ustawy spółki wodne mogą korzystać z pomocy finansowej z budżetów JST na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji. Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 5a, polega na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetów JST. Zasady udzielania dotacji celowej tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w drodze uchwały. Udzielenie dotacji określonej w ust. 5b następuje na podstawie umowy zawartej przez JST ze spółką wodną. W przypadku gdy dotacja stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis, jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.

 

W opisywanej uchwale rada gminy w § 2 ust. 1–2 załącznika do uchwały określającego regulamin udzielania dotacji celowej ustaliła zasady udzielania dotacji wymieniając cele, na które może być udzielona dotacja celowa. Postanowiono, że udzielona pomoc nie może przekroczyć 90 proc. kosztów realizacji zadania oraz łączna kwota środków przeznaczonych na tę pomoc finansową jest określona w budżecie gminy na dany rok. W ocenie Kolegium Izby Rada Gminy ustalając, że wysokość dotacji nie może przekroczyć 90 proc. kosztów zadania, nie określiła jednoznacznie zasad udzielania dotacji celowej. W świetle powyższego postanowienia to nie organ stanowiący, lecz wójt gminy będzie faktycznie decydował o wysokości przyznanej pomocy finansowej spółce wodnej. Organ stanowiący JST dysponując kompetencją do określania zasad udzielania dotacji celowej dla spółek wodnych powinien w uchwale określić wysokość dotacji w taki sposób (np. wskazać konkretny procent poniesionych wydatków lub wartość kwotową dotacji), aby beneficjent dotacji nie miał wątpliwości, o jaką wielkość dotacji może się ubiegać i nie może scedować tej kompetencji na organ wykonawczy. (por. wyrok WSA sygn. I SA/Sz 52/12 w Szczecinie z 22 lutego 2012 r.

 

(Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z 30 czerwca 2015 r., sygn.. akt XIII/2866/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane