Prawo

DYŻURY APTEK USTALA RADA

Ustalanie harmonogramu dyżurów aptek ogólnodostępnych należy do wyłącznej kompetencji rady powiatu. Niedopuszczalne jest upoważnienie do wprowadzania zmian w harmonogramie kierowników aptek czy innych podmiotów. Takie postanowienie uchwały uznane zostanie za istotne naruszenie prawa.

Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych. Organ nadzoru badając jej treść zauważył niezgodność niektórych jej postanowień z ustawą z 6 września 2011 r.- prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2211; dalej: ustawa). Wojewoda śląski wskazał na niezgodność par. 2 ust. 2 uchwały z art. 94 ust. 2 ustawy.

 

 Rada powiatu postanowiła, że w wyjątkowych przypadkach zmiany dyżurów odbywają się na zasadach porozumienia pomiędzy kierownikami aptek. W razie dokonania zmian w harmonogramie kierownicy aptek zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej zmianie pozostałe apteki na terenie powiatu, Zespół ds. Ochrony Zdrowia Starostwa Powiatowego oraz Beskidzka Okręgową Izbę Aptekarską w Bielsku-Białej. W ocenie organu nadzoru rada powiatu jest jedynym podmiotem legitymowanym do ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych. Wszelkie zmiany w harmonogramie mogą zostać dokonane jedynie poprzez przyjętą w analogicznym trybie, uchwałę zmieniającą ustalony rozkład godzin pracy aptek.

 

 Zakwestionowane postanowienie uchwały stanowi przykład niedozwolonej subdelegacji uprawnień organu stanowiącego na rzecz kierowników aptek.

Badana uchwała w par. 2 ust. 4 przewidywała, że informacje o godzinach pracy aptek, aktualny harmonogram dyżurów oraz wszelkie zmiany z tym związane umieszczane są przez kierownika apteki w widocznym miejscu w aptekach ogólnodostępnych działających na terenie powiatu. Tymczasem zgodnie z art. 94 ust. 2 to rada powiatu jest  upoważniona do ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych.

 

 W związku z powyższym wojewoda śląski stwierdził podjęcie uchwały z istotnym naruszeniem prawa i uznał jej nieważność we wskazanych wyżej częściach.

 

 Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody śląskiego z 5 stycznia 2018 r., nr NPII.4131.1.684.2017

TAGI: rada gminy,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane