Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia średniej powierzchni gospodarstwa rolnego na 2018 r. Jako podstawę prawną uchwały podano art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 61 ust. 4 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU z 2017 r., poz. 1073).
Rada wskazała w uchwale, że średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego w gminie będzie ustalana w oparciu o wykaz kart podatników podatku rolnego na 1 stycznia 2018 r. oraz definicję gospodarstwa rolnego określoną w ustawie o podatku rolnym. Średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego została ustalona dla celów zawartych w art. 61 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i wynosiła 8,15 ha.
Organ nadzoru stwierdził, że powołane w podstawie prawnej przepisy nie mogą stanowić podstawy podjęcia uchwały. Żaden z nich nie zawiera bowiem upoważnienia rady gminy do podjęcia uchwały w sprawie ustalenia średniej powierzchni gospodarstwa rolnego. Jeden z przepisów wskazanych w podstawie prawnej mówi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym), a drugi określa, że wydanie decyzji o warunkach zabudowy możliwe jest jedynie w przypadku spełnienia określonych warunków, np. co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy.
Organ nadzoru przywołał także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 10 kwietnia 2017 r., który stwierdzał nieważność uchwały rady gminy w sprawie ustalenia średniej powierzchni gospodarstwa rolnego. Zgodnie ze stanowiskiem sądu, żaden z przepisów nie upoważnia rady gminy do ustalenia średniej powierzchni gospodarstwa rolnego w gminie. Nie istnieje również żadna podstawa do ustalenia w drodze uchwały średniej powierzchni gospodarstwa rolnego w danej gminie na konkretny rok.
W związku z powyższym organ nadzoru stwierdził nieważność badanej uchwały jako naruszającej prawo.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody mazowieckiego z 26 lutego 2018 r., nr WNP-O.4131.5.2018.LP