Prawo

Godziny otwarcia aptek

W sytuacji, w której tylko jedna apteka na terenie całego powiatu będzie czynna całodobowo, oznacza, że nie zapewnia się odpowiedniej dostępności do usług świadczonych w porze nocnej, święta i dni wolne dla mieszkańców całego powiatu i nie przewiduje, że mogą zaistnieć sytuacje nadzwyczajne, kiedy potrzebny będzie możliwie najszybszy dostęp do leków i usługi fachowego farmaceuty.

Rada Powiatu Pajęczańskiego podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, na terenie powiatu pajęczańskiego w 2015 r.  Wojewoda uznał jednak, że uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa, a zwłaszcza z art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (t.j.: DzU z 2008 r. nr 45, poz. 271 z późn. zm.). Zgodnie z art. 94 ust. 1 prawa farmaceutycznego, rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego (ust. 2 art. 94 ww. ustawy).


Dokonując analizy załączników uchwały organ nadzoru, doszedł do wniosku, iż zapewnienie dostępności świadczeń aptek w porze nocnej, święta i inne dni wolne od pracy zostało zapewnione tylko mieszkańcom miasta Pajęczna, natomiast apteki działające na terenie miasta Działoszyna pełnią dyżury jedynie w niedziele, święta i dni wolne od pracy na podstawie harmonogramu (załącznik nr 3 do uchwały) ustalonego przez Radę Powiatu w godzinach od 10.00 do 16.00, co oznacza, iż tylko częściowo czyni to zadość zadaniu postawionemu Radzie Powiatu Pajęczańskiego w art. 94 ust. 1 i 2 prawa farmaceutycznego.


Z brzmienia przepisów prawa farmaceutycznego wynika, że ustawodawca rozróżnił rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych w zwykłych warunkach oraz w sytuacjach nadzwyczajnych. Do ustalania zwykłego rozkładu czasu pracy ustawodawca nakazuje radzie powiatu wziąć pod uwagę potrzeby ludności, tak by możliwe było zaspokojenie oczekiwań społeczności lokalnej. Z kolei do ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych w tym drugim przypadku najistotniejsze kryterium stanowi zapewnienie dostępności świadczeń farmaceutycznych. Przy ustalaniu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych w porze nocnej i dni wolne od pracy nie sposób uwzględniać potrzeb ludności, gdyż nie można przewidzieć prawdopodobieństwa pojawienia się zdarzeń zagrażających zdrowiu lub życiu człowieka. W tym wypadku chodzi o ustalenie takiego rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, który będzie stwarzał możliwość jak najlepszego i najszybszego skorzystania z niezbędnej pomocy wówczas, gdy nie obowiązuje powszedni czas pracy aptek, a zaistnieje nadzwyczajna, trudna do przewidzenia potrzeba podania leku. Natomiast to, czy i w jakim zakresie możliwość ta będzie wykorzystywana, nie może mieć tutaj istotnego znaczenia.
Powyższe stanowisko zostało ugruntowane w judykaturze sądów administracyjnych (patrz między innymi wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 sierpnia 2013 roku, sygn. akt II GSK 585/12).

 

 (Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody łódzkiego z 5 maja 2015 r., nr PNK-I.4131.262.2015)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane