Prawo

Gospodarowanie mieniem komunalnym

Kompetencja rady gminy ogranicza się do ustalenia zasad gospodarowania nieruchomościami gminnymi, nie obejmuje zaś samego gospodarowania mieniem komunalnym, które należy do organu wykonawczego, czyli wójta.

Rada Miejska Trzemeszna na sesji 30 marca 2016 r. podjęła uchwałę o zmianie uchwały w sprawie określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych ich najemcom w budynkach stanowiących własność Gminy Trzemeszno, położonych na terenie miejskim i wiejskim. Wojewoda przypomniał, że działalność organów gminy reguluje ustawa o samorządzie gminnym, której przepisy wyraźnie rozgraniczają zakres kompetencji przyznanych poszczególnym organom, tj. radzie gminy oraz wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta). W związku z tym organy te powinny przestrzegać swoich kompetencji, a wydanie aktu wykraczającego poza uprawnienie ustawowe należy traktować jako sprzeczne z prawem. Artykuł 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2015 r., poz. 1515 ze zm.) stanowi, że do kompetencji rady gminy należy określenie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy. Przepis ten wyraźnie precyzuje, że kompetencja rady gminy ogranicza się do ustalenia zasad gospodarowania nieruchomościami gminnymi, nie obejmuje zaś samego gospodarowania mieniem komunalnym, które z mocy art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym należy do organu wykonawczego, czyli wójta.

Uchwała określająca zasady gospodarki nieruchomościami ma niewątpliwie charakter aktu generalnego, odnoszącego się do abstrakcyjnych odbiorców i abstrakcyjnych nieruchomości. W pojęciu tak sformułowanych zasad z całą pewnością nie mieści się określenie szczegółowych warunków wyłączenia ze sprzedaży nieruchomości i to nieruchomości ściśle skonkretyzowanych. Rada Miejska Trzemeszna precyzyjnie określiła bowiem, które konkretne nieruchomości (lokale mieszkalne) zostały wyłączone ze sprzedaży, czyli te zlokalizowane w budynku komunalnym przy ul. Kasztanowej w Trzemesznie. Uchwała ta zawiera więc obok norm generalnych i abstrakcyjnych również  normy o charakterze indywidualnym. W ocenie organu nadzoru takie mieszanie norm o różnym charakterze prawnym w jednym akcie jest niedopuszczalne, w istocie prowadzi bowiem do przekroczenia granic upoważnienia ustawowego. Gminnym zasobem nieruchomości, w skład którego wchodzą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy (art. 24 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami), zgodnie z art. 25 ust. 1 powołanej ustawy gospodaruje wójt (burmistrz, prezydent miasta).

 

(Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody wielkopolskiego z 4 maja 2016 r. nr KN-I.4131.1.130.2016.3)


Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane