Prawo

Kierownik szkoły nie decyduje o miejscach sprzedaży alkoholu

Rada nie może subdelegować kompetencji ustawowych do określania odległości miejsc sprzedaży alkoholu od szkół na kierowników tych placówek. Uzależnienie sytuowania takich miejsc od opinii kierowników takich placówek jest niedopuszczalne.

Rady Gminy Iwaniska podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Zapisano w niej, że punkt sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem ich sprzedaży nie powinien być usytuowany bliżej niż 30 m – w linii prostej od granicy szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, obiektów kultu religijnego oraz zakładów opieki zdrowotnej i społecznej. Radni dodali w uchwale zapis, zgodnie z którym zmniejszenie odległości usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych poniżej 30 m – w linii prostej od granicy ww. obiektu wymaga pozytywnej opinii kierowników tych placówek.

 

Analizując zaskarżoną przez jednego z mieszkańców uchwałę, sąd stwierdził, że rada gminy przekroczyła umocowanie ustawowe ustalając, że wspomniane zmniejszenie odległości usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych poniżej 30 m wymaga pozytywnej opinii kierowników placówek. Według sądu powyższy zapis uchwały stanowi niedopuszczalną swoistą subdelegację kompetencji ustawowych dla kierowników ww. placówek – która nie znajduje uzasadnienia prawnego. Podkreślił on, że zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (w szczególności minimalne odległości tych punktów od placówek oświatowo-wychowawczych i kościołów) mogą być określone jedynie przez radę gminy – na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – o ile uczyni to zgodnie z powołanym upoważnieniem ustawowym. Odnosząc powyższe do treści zaskarżonej uchwały wskazać trzeba, że ww. ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nie przyznaje jakichkolwiek kompetencji w zakresie ustalania zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych kierownikom szkół, placówek oświatowo-wychowawczych, obiektów kultu religijnego, zakładów opieki zdrowotnej i społecznej. Należy przy tym wyjaśnić, że w orzecznictwie przyjmuje się, że pod pojęciem „zasad usytuowania miejsc sprzedaży” należy rozumieć ich rozmieszczenie w terenie, w szczególności usytuowanie względem miejsc chronionych, jak szkoły, przedszkola, miejsca kultu religijnego itp. Celem ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych jest wyłącznie szczególna ochrona pewnych miejsc lub obiektów przed zagrożeniem, jakie może stwarzać alkohol. Pojęcie to musi podlegać ścisłej wykładni językowej.

 

(Wyrok WSA w Kielcach z 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt II SA/Ke 450/16)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane