Będzie to możliwe dzięki pilotażowemu projektowi badawczo-dydaktycznemu „Nasze szkolne ogrody”, w ramach którego opracowana zostanie koncepcja zagospodarowania przestrzeni plenerowych placówki.
Projekt zakłada stworzenie koncepcji zagospodarowania terenów przyszkolnych w sposób zrównoważony i dostępny dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli. Koncepcja ma objąć cały teren szkoły (również dwa boiska, które docelowo mają być remontowane w ramach innej umowy placówki). Za jej merytoryczne opracowanie odpowiadają studenci i wykładowcy z Wydziału Architektury na Politechnice Krakowskiej, natomiast o finansowanie projektu zadba firma InPost. Koordynacja projektu to zadanie Urzędu Miasta Krakowa.
Założeniem inicjatywy „Nasze szkolne ogrody” jest promowanie partycypacji społecznej w tworzeniu polityki miejskiej, w szczególności poprzez aktywny udział w planowaniu przestrzennym. Niewątpliwą wartością są także praktyczne kompetencje zawodowe, jakie w ramach projektu zyskają zaangażowani studenci. Zdobyte doświadczenie pozwoli im łatwiej odnaleźć się na rynku pracy.
Jednym z istotnych aspektów projektu jest współpraca pomiędzy administracją publiczną, szkołą, uniwersytetem a biznesem. Odbywa się to dzięki dołączeniu Krakowa w 2021 roku do programu InPost Green City. Buduje on mosty współpracy pomiędzy samorządem a biznesem, pokazując, że współpraca jest nie tylko możliwa, ale też konieczna, szczególnie w zakresie edukacji i wspólnego przeciwdziałania zmianom klimatycznym w miastach.
Wspomniana współpraca nie obejmuje jednak tylko zaangażowanych w „Nasze szkolne ogrody” partnerów, ale także społeczność szkolną. W ramach projektu zaplanowano m.in. ankietę dotyczącą oczekiwań względem zagospodarowywanych przestrzeni, konkurs plastyczny dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 110, warsztaty wprowadzające w szkole i zajęcia praktyczne w Krakowskim Centrum Edukacji Klimatycznej, warsztaty dla studentów, a także zajęcia na terenie szkoły dotyczące sadzenia i pielęgnacji roślin.
na podst. inf. UM Kraków; fot. PIxabay