Prawo

Limitowanie ilości odbieranych odpadów

Rada gminy nie posiada kompetencji do wprowadzania limitów ilości odpadów odbieranych w ramach zryczałtowanej opłaty – ocenił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, uznając zasadność skargi złożonej przez prokuratora.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. W regulaminie tym rada umieściła przepis stanowiący o rocznym limicie ilości odpadów budowlanych i remontowych odbieranych w ramach zryczałtowanej opłaty. Zapis taki zaskarżył prokurator.

 

W odpowiedzi burmistrz wyjaśnił, że określenie rocznego limitu odpadów budowlanych i rozbiórkowych w ilości do 1 m3 od gospodarstwa domowego wynikało z potrzeby uregulowania zasad odbioru tego typu odpadu, który najprawdopodobniej oddawany byłby w nadmiernych ilościach, gdyż jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej związanej z branżą budowlaną. Potrzeba limitowania ilości odpadów została uregulowana w nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W ocenie organu od 1 lutego 2015 r. rada gminy może ograniczyć ilość odpadów zielonych, zużytych opon, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne zarówno odbieranych od mieszkańca, jak i przyjmowanych przez PSZOK.

 

Sprawą zajął się sąd, który przyznał rację prokuratorowi. W ocenie sądu zasadny okazał się zarzut dotyczący regulaminu, w którym rada gminy określiła roczny limit ilości odpadów budowlanych i poremontowych odbieranych w ramach zryczałtowanej opłaty. Regulacja ta wykracza poza upoważnienie określone w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Należy wskazać, że z art. 6r ust. 3 tej ustawy wynika kompetencja gminy do uregulowania szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

 

(Wyrok WSA w Poznaniu z 27 stycznia 2016 r., sygn. akt IV SA/Po 772/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane