Prawo

MIR zapewnia – będą pieniądze na lokalne drogi

900 milionów rocznie daje rząd na wsparcie budowy i przebudowy dróg lokalnych. Tak wynika z projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, który przedstawiło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Rezerwa celowa w takiej wysokości ma funkcjonować do 2025 roku.

Strona Samorządowa z uwagami zaakceptowała projekt ustawy przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wprowadzający mechanizm finansowania dróg lokalnych z rezerwy celowej. Nowy mechanizm ma bazować na doświadczeniach z prowadzenia Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, ma być jednak prowadzony przez MIR.

 

Tego dotyczy pierwsza uwaga samorządów, które chciałyby powrotu programu do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. – Jeżeli program ma być realizowany na zasadach podobnych do Schetynówek poprzez wojewodów, to dobrze, żeby zarządzał nim minister do spraw administracji – mówił Marek Wójcik, dyrektor biura Związku Powiatów Polskich podczas posiedzenia plenarnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

 

Wcześniej grupa, która zajmuje się drogami w zespole ds. Infrastruktury KWRiST domagała się żeby kwota rezerwy przeznaczona na drogi lokalne w budżecie państwa wynosiła co najmniej 1 mld złotych. Samorządowcy chcieliby też corocznego waloryzowania tych środków przynajmniej o wskaźnik inflacji, oraz zamiany opiniowania przez KWRiST na uzgadnianie zasad rozdysponowania tych środków.

 

Strona samorządowa jest też zdania, że ustawa niepotrzebnie rozszerza katalog dofinansowania dróg lokalnych o dofinansowanie budowy lub przebudowy skrzyżowań dróg powiatowych i gminnych z drogami krajowymi, których koszt ponosiłaby jednostka samorządu terytorialnego.

 

 

Przyjęto zasadę, iż zadania jednostek samorządu terytorialnego będą współfinansowane ze środków budżetu państwa do wysokości 50 proc. kosztów realizacji zadania.

 

1) na dofinansowanie zadań w zakresie budowy lub przebudowy dróg publicznych powiatowych i gminnych,

 

2) na dofinansowanie zadań w zakresie budowy lub przebudowy skrzyżowań dróg publicznych gminnych i powiatowych z drogami krajowymi, których koszt ponosi jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o drogach publicznych.

 

Pula środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań w zakresie budowy lub przebudowy dróg publicznych powiatowych i gminnych zostanie podzielona przez ministra właściwego do spraw transportu na poszczególne województwa mając na uwadze długość sieci dróg publicznych powiatowych i gminnych w poszczególnych województwach, a pula środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań w zakresie budowy lub przebudowy skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami krajowymi zostanie podzielona przez ministra właściwego do spraw transportu na dofinansowanie poszczególnych zadań, mając na uwadze długość sieci dróg krajowych.

 

 

TAGI: drogi, budżet jst,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane