Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie zabudowanej nieruchomości gruntowej. Wojewoda łódzki zwrócił uwagę, iż przed podjęciem decyzji przez radę gminy nie został sporządzony i wywieszony na okres 21 dni wykaz nieruchomości przeznaczonych m.in. do sprzedaży. Według organu nadzoru, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2147 ze zm.), działania gminy w zakresie gospodarowania nieruchomościami muszą być jawne. Oznacza to, że gmina jest zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości. Brak wykazu albo upublicznianie go przez okres krótszy niż 21 dni stanowi rażące naruszenie prawa i jest podstawą do stwierdzenia nieważności uchwały uprzednio podjętej przez radę gminy.
Gmina nie zgodziła się z opinią organu nadzoru i zaskarżyła jego rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Wskazała, że przed opublikowaniem wykazu żaden podmiot nie może ubiegać się o nabycie jakiegokolwiek prawa do nieruchomości, a o przeznaczeniu nieruchomości do obrotu decyduje wyłącznie właściciel, czyli w tym przypadku gmina reprezentowana przez wójta po uzyskaniu zgody rady gminy. Według gminy wcześniejsze publikowanie wykazu jest również nieekonomiczne ze względu na konieczność umieszczenia w nim cen poszczególnych nieruchomości. Wiąże się to z koniecznością sporządzenia operatu szacunkowego, co generuje dodatkowe koszty. Nie ma również pewności czy rada gmina wyrazi zgodę na wprowadzenie do obrotu wszystkich wycenionych przez rzeczoznawcę nieruchomości. Ponadto, sporządzenie i opublikowanie wykazu przed wyrażeniem zgody przez radę gminy wprowadza w błąd ewentualnych nabywców danej nieruchomości. Z wyżej wymienionych powodów gmina podtrzymuje, że w pierwszej kolejności należy podjąć uchwałę, a dopiero później sporządzić i publikować odpowiedni wykaz.
Sąd po rozpoznaniu sprawy uznał skargę za zasadną i przyznał rację gminie. Podkreślił, że rada miejska wyraziła zgodę wyłącznie na sprzedaż nieruchomości bez określenia jakichkolwiek jej warunków. Uchwała jest pierwszym krokiem do wprowadzenia nieruchomości do obrotu. W ocenie sądu kwestie ekonomiczne są równie ważne. Dlatego bezzasadne jest obligowanie gminy do sporządzania kosztownych wycen w odniesieniu do nieruchomości, które mogą zostać wycofane ze sprzedaży.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 3 listopada 2017 r., sygn. akt II SA/Łd 760/17.