Czym jest rozwiązanie e-commerce „E-com STP”, które wdrożyły pierwsze samorządy? Jest to prosta w użytkowaniu platforma stworzona przez Worldline Financial Services S.A., - łatwa w implementacji w każdym samorządzie, bez potrzeby kosztownych integracji z systemami dziedzinowymi JST.
Platforma umożliwia mieszkańcom dokonywanie opłat na rzecz samorządu przez stronę internetową miasta, powiatu bądź województwa lub za pomocą kodu QR, udostępnionego w każdym okienku urzędowym, w wydziale komunikacji, geodezji lub innych miejscach. Kod wystarczy zeskanować telefonem, a później dokonać wybranej płatności. Cały proces jest samoobsługowy, intuicyjny i prosty, a informacja o płatności widoczna dla pracownika urzędu niemal w czasie rzeczywistym.
Jednym z celów tego rozwiązania było odciążenie urzędników w procesowaniu płatności oraz usprawnienie realizacji spraw urzędowych dla wszystkich mieszkańców. Dzięki wdrożeniu „E-com STP”, pracownik urzędu nie jest już odpowiedzialny za tworzenie analityki księgowej ani przyjmowanie płatności. Teraz wystarczy, że otrzyma informację o przyjętej płatności i może dalej procesować daną czynność urzędową. Dobrym przykładem są wydziały komunikacji, gdzie podczas rejestracji samochodu możemy w czasie jednej wizyty przy okienku samodzielnie dokonać płatności, bez konieczności udawania się do kasy. Taka praktyka zwiększa efektywność działania urzędu i podnosi zadowolenie mieszkańców z obsługi. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku innych opłat, takich jak opłaty skarbowe czy geodezyjne.
„Płatności w Internecie to przyszłość. Cieszę się, że te innowacyjne rozwiązania rozwijają się także
w samorządach. Fundacja Polska Bezgotówkowa wspiera i dalej będzie wspierać Samorządy w rozwoju płatności bezgotówkowych, a tym samym w tworzeniu samorządu przyjaznego mieszkańcom” - potwierdza Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
W ostatnich miesiącach miały miejsce kolejne wdrożenia tego rozwiązania m.in. w: m.st. Warszawa, Częstochowie, Sokołowie Podlaskim, a zainteresowanie taką formą płatności pokazuje, że mieszkańcy cenią rozwiązania przyjazne, nowoczesne i dostępne, również bez konieczności wizyty w urzędzie.
„Od połowy grudnia 2023 r. w ramach obsługi bankowej budżetu miasta przez Bank Handlowy
w Warszawie S.A. mieszkańcy Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy dokonują płatności z wykorzystaniem rozwiązania e-commerce dostępnego na stronie internetowej dzielnicy lub za pomocą kodów QR ustawionych na stanowiskach obsługi. Już teraz widzimy, że ta nowa forma płatności skraca czas obsługi mieszkańców i jest przez nich coraz częściej wybierana. Mimo okresu świątecznego, od momentu uruchomienia e-commerce około 10% płatności dotychczas realizowanych w urzędzie jest dokonywanych w nowej formule. Dzięki planowanym działaniom informacyjnym spodziewamy się upowszechnienia tej formy płatności wśród wszystkich mieszkańców odwiedzających urząd. Warto tu zaznaczyć, że w Urzędzie Dzielnicy Ursynów znajduje się również Referat Paszportowy Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Urząd Stanu Cywilnego, które w zakresie płatności również są obsługiwane przy pomocy wdrożonego projektu e-commerce. Jesteśmy przekonani, że to rozwiązanie usprawni obsługę i znacznie skróci czas załatwiania spraw przez mieszkańców. Cieszę się, że Dzielnica Ursynów jest pionierem w implementacji nowości skierowanych do naszych mieszkańców” – powiedział Z-c Burmistrza Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy Klaudiusz Ostrowski
„Chcemy rozwijać z samorządami płatności bezgotówkowe i tworzyć wspólnie przyjazne urzędy, a tym samym kształtować nowoczesny samorząd. Pierwszym krokiem było wyposażenie Gmin i Powiatów
w terminale POS i ten trend pokazał, jak ważne są płatności bezgotówkowe dla mieszkańców i że należy je rozwijać” mówi Daria Auguścik, dyrektor E-commerce w Mastercard Polska.
„Dlatego też chcemy zaproponować kolejnym samorządom możliwość wdrożenia rozwiązania
e-commerce bez opłat implementacyjnych przez okres 12 miesięcy oraz z pokryciem kosztów transakcji w ramach Programu Polska Bezgotówkowa. Zachęcamy do skorzystania z załączonego vouchera
i kontaktu z nami jak najszybciej, tym bardziej, że ilość bezpłatnych wdrożeń jest ograniczona” – mówi Artur Żymańczyk, Country Manager Poland Worldline Financial Services S.A.
Kod QR z platformą testową – Zeskanuj i sprawdź jak to działa!
A więcej o rozwiązaniu można przeczytać na stronie:worldline.com/pl/e-com-stp