W samorządach

Od dziś zmiany w elektronicznej komunikacji z administracją

Od 11 sierpnia obowiązują nowe zasady funkcjonowania Elektronicznych Skrzynek Podawczych (na platformie ePUAP i stronach internetowych instytucji), które zwiększą liczbę spraw urzędowych załatwianych drogą elektroniczną i ułatwią obywatelom korzystanie z tej drogi komunikacji z urzędem.

Jak podkreśla Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji na swojej stronie, celem zmiany jest, aby jak najwięcej obywateli oraz urzędników korzystało z komunikacji za pomocą Internetu. Coraz częściej bowiem zapytania, wnioski, podania kierowane są do instytucji publicznych drogą elektroniczną. Chodzi o to, żeby w tej samej formie (a co za tym idzie – szybciej niż droga tradycyjną) udzielać obywatelowi odpowiedzi i załatwiać zgłaszane sprawy.

 

Aby realnie ulepszyć funkcjonowanie e-urzędów wprowadzony został jednolity standard walidacji (sprawdzania pod względem poprawności formatu) oraz prezentacji dokumentów generowanych w ESP. Dzięki temu pisma wysyłane przez obywateli będą od razu sprawdzane pod kątem poprawnego formatowania np. daty, adresu i od razu autor będzie mógł je poprawić lub zrobi to za niego automatycznie system. Unikniemy w ten sposób sytuacji, w której pismo wraca do obywatela nierozpatrzone z uwagi na błędy formalne.

 

Aby wszystkie zobligowane do posiadania ESP podmioty mogły w łatwy sposób zainstalować lub dostosować obsługiwane skrzynki podawcze, Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej został opublikowany przez ministra administracji i cyfryzacji na elektronicznej platformie usług administracji publicznej ePUAP.

 

Korzystną zmianą jest też wprowadzenie w e-korespondencji zasady dwóch awiz (zawiadomień), które obowiązuje od 11 maja 2014. Jeśli obywatel wybierze drogę elektroniczną, to dostanie zawiadomienie, że odpowiedź czeka w elektronicznej skrzynce podawczej urzędu. Jeśli jej nie odbierze, nie trzeba będzie jej wysyłać tradycyjną pocztą. Obywatel otrzyma powtórne elektroniczne zawiadomienie. Po upływie 14 dni od wysłania pierwszego zawiadomienia przesyłka będzie uznawana za doręczoną (jest to analogiczne rozwiązanie do już obowiązującego przy tradycyjnej – papierowej korespondencji), a obywatel będzie mógł się z nią zapoznać nawet po tym terminie (co nie jest możliwe w przypadku papierowej korespondencji awizowanej przez pocztę).

TAGI: dostęp do informacji publicznej, dobre praktyki, mac, ministerstwo administracji i cyfryzacji,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane