Prawo

Odpowiedzialność karnoskarbowa

Ustalenie we wzorach formularzy (informacji i deklaracji) na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny, które mogą być przekazywane organowi podatkowemu z wykorzystaniem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej „ePUAP”, obowiązku złożenia przez odpowiednie podmioty składające informację bądź deklarację oświadczenia o znajomości przepisów kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością wykracza poza zakres kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do kształtowania zawartości uchwały ustalającej wzór takich formularzy.

W dniu 30 września 2015 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku wpłynęła uchwała Rady Gminy Kolbudy z 22 września 2015 r. w sprawie określenia warunków i trybu składania formularzy informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego, deklaracji na podatek od nieruchomości, deklaracji na podatek rolny, deklaracji na podatek leśny oraz możliwości składania deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W podstawie prawnej podjętej uchwały oraz w załącznikach nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 do uchwały zostały przywołane, między innymi, przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym.

 

W wyniku analizy badanej uchwały Kolegium RIO stwierdziło, iż w części „STOPKA” załączników nr 1, nr 2, nr 3 oraz nr 4 dotyczących wzorów formularzy (informacji i deklaracji) na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny, które mogą być przekazywane z wykorzystaniem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej „ePUAP” rada gminy zawarła postanowienia, iż osoby składające te formularze podatkowe składają oświadczenia o treści: „Oświadczam, że są mi znane przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością.”.

 

W ocenie Kolegium powyższe zapisy uchwały w sposób istotny naruszają regulacje wynikające z art. 6 ust. 13–15 ustawy o podatkach i płatach lokalnych, art. 6a ust. 11–13 ustawy o podatku rolnym oraz art. 6 ust. 9–11 ustawy o podatku leśnym.

 

Zgodnie z treścią przywołanych wyżej przepisów rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego oraz ułatwienia składania informacji bądź deklaracji określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego: wzory formularzy (informacji i deklaracji) na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny, obejmujące dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru przedmiotowych podatków. Z treści ww. przepisów wynika także, że rada gminy może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb składania przedmiotowych formularzy za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 

Zdaniem Kolegium wymóg złożenia oświadczenia z odwołaniem się do odpowiedzialności karnoskarbowej nie znajduje oparcia w podstawie prawnej podjętej uchwały. Żaden ze wskazanych w niej przepisów nie daje możliwości nakładania przez organ stanowiący JST na podmiot składający informację bądź deklarację obowiązku podania danych pod groźbą odpowiedzialności karnoskarbowej. Odpowiedzialność za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy przy składaniu uprawnionemu organowi informacji bądź deklaracji została uregulowana w przepisie art. 56 ustawy z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy.

 

 

(Uchwała RIO w Gdańsku z 14 października 2015 r., nr 223/G230/P/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane