Prawo

Opłata za żłobek

Nieprzyznanie dotacji celowej dla dzieci zamieszkałych poza miastem, a objętych opieką w żłobku, jest niezgodne z przepisami prawa.

Do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku wpłynęła uchwała Rady Miejskiej w Chojnicach z 14 września 2015 r. w sprawie wysokości i zasad ustalania oraz rozliczania dotacji celowych dla podmiotów prowadzących żłobki na obszarze gminy miejskiej Chojnice, w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia 2015 r.

 

Analiza treści opisywanej uchwały wykazała, że jest ona obarczona wadami o charakterze istotnego naruszenia prawa, bowiem zawiera unormowania niezgodne z postanowieniami ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

 

W § 1 uchwały Rada Miejska w Chojnicach ustaliła jednostkową dotację celową dla podmiotów prowadzących żłobki na obszarze gminy miejskiej Chojnice na dofinansowanie pobytu dziecka w żłobku, będącego mieszkańcem gminy miejskiej Chojnice, w wysokości 13,60 zł za każdy dzień pobytu.

 

Zdaniem Kolegium tut. Izby powyższymi zapisami w uchwale Rada Miejska w Chojnicach ograniczyła przyznanie dotacji z tytułu pobytu wyłącznie dzieci zamieszkałych na terenie gminy miejskiej Chojnice, czym przekroczyła uprawnienie nadane jej w art. 60 ust. 1 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Nieprzyznanie bowiem dofinansowania w formie dotacji celowej z tytułu pobytu dziecka, gdy miejscem jego zamieszkania nie jest miasto Chojnice, jest sprzeczne z przywołanymi wyżej przepisami art. 60 ust. 1, z których jednoznacznie wynika, że dotacja przysługuje na każde dziecko objęte opieką i nie czyni w tym zakresie żadnych wyjątków. Zatem nieprzyznanie dotacji celowej dla dzieci zamieszkałych poza miastem Chojnice, a objętych opieką w żłobku, jest niezgodne z przepisami prawa w tym zakresie.

 

Zgodnie bowiem z art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy – na podstawie upoważnień ustawowych. Przepis ten upoważnia radę gminy do wydawania aktów prawa miejscowego o charakterze wykonawczym, których zadaniem jest wykonanie upoważnienia zawartego w ustawie szczególnej w granicach i zakresie przedmiotowym w nim określonym, z uwzględnieniem specyfiki i potrzeb danej gminy. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co stanowi istotne naruszenie prawa. Oznacza to, że rada gminy nie ma prawa do samoistnego, czyli nieznajdującego podstawy w normie ustawowej, kształtowania prawa na obszarze gminy.

 

 (Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z 12 listopada 2015 r., nr 235/G111/D/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane