Prawo

Orzeczenie: Wykształcenie urzędników informacją publiczną

Informacje o kierunkach, jakie ukończyły osoby uczestniczące w wykonywaniu funkcji publicznych odzwierciedlają kompetencje danych osób i wskazują na poziom zdatności do wykonywania danych funkcji publicznych.

Redaktor naczelny dziennika zwrócił się do burmistrza z wnioskiem o udostępnienie mu informacji publicznej zawierającej zestawienie pracowników urzędu ze wskazaniem nazwy ukończonego kierunku studiów lub szkoły i ewentualnych studiów podyplomowych. Redaktor wnioskowanych informacji nie otrzymał, w związku z czym złożył skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

W odpowiedzi na skargę burmistrz wyjaśnił, że informacja, której domaga się skarżący, nie została wytworzona przez organ w celu publikowania jej na portalach internetowych lub dziennikach, czyli w prasie. Dane dotyczące wykształcenia pracowników urzędu miasta i gminy zostały zebrane i są przetwarzane w celu ustalenia, czy osoba kandydująca na stanowisko pracownika samorządowego spełnia wymagania określone przepisami prawa oraz wymogami zawartymi w ogłoszeniu o konkursie, dotyczące kwalifikacji i wykształcenia pracowników.

 

Organ podkreślił ponadto, że całkowicie popiera ideę dostępu do informacji publicznej i w ciągu roku udziela setki takich informacji, jednakże fakt zasypywania urzędu miasta i gminy żądaniami udzielenia informacji, kilkoma dziennie, podejmowanie polemiki z informacjami udzielonymi przez organ i zamieszczanie ich na portalu bez poinformowania o tym organu nie mieści się w ocenie organu w uprawnieniu zawartym w ustawie o dostępie do informacji publicznej, zwłaszcza że strona skarżąca czerpie z tego tytułu dochody. Organ stoi na stanowisku, że portal nie spełnia przesłanek szczególnie istotnego interesu publicznego, uzasadniających udzielenie stosownych informacji.

 

W ocenie sądu należy przyjąć, że żądane przez skarżącego informacje dotyczące wykształcenia, tj. kierunków studiów, jakie ukończyły (ewentualnie studiów podyplomowych) osób, które wprawdzie samodzielnie nie podejmują finalnych czynności decyzyjnych, ale mogą uczestniczyć w podejmowaniu tych czynności poprzez kształtowanie podstaw do ich podjęcia – stanowi informację publiczną w rozumieniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. Informacje wskazujące na poziom kompetencji pracownika (jego kwalifikacji) do sprawowania funkcji publicznej, stanowią informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Niewątpliwie informacje o kierunkach, jakie ukończyły osoby uczestniczące w wykonywaniu funkcji publicznych odzwierciedlają kompetencje danych osób i wskazują na poziom zdatności do wykonywania danych funkcji publicznych.

 

(Wyrok WSA w Krakowie z 31 października 2016 r., sygn. akt II SAB/Kr 141/16)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane