W samorządach Prawo

Polityka czy rozsądek. Co robić z wynagrodzeniami samorządowców

Opinii dotyczących rozporządzenia w sprawie pracowników samorządowych jest wiele. Część z nich stoi na stanowisku, że rady nie muszą podejmować nowych uchwał w sprawie wynagrodzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów. Tego właśnie boją się urzędnicy, na których może spaść część odpowiedzialności za wypłacanie wynagrodzeń wójtom. Temat ten królował w trakcie rozmów kuluarowych V Ogólnopolskiego Seminarium Sekretarzy. Komunikat w sprawie wynagrodzeń wydał m.in. Związek Miast Polskich.

Jak napisano w komunikacie po posiedzeniu zarządu ZMP organizacje samorządowe złożyły u Prezydenta RP, Andrzeja Dudy, wniosek o skierowanie rozporządzenia do Trybunału Konstytucyjnego. Aktualnie Kancelaria Prezydenta analizuje aspekty prawne wniosku, w tym argumenty zawarte w trzech opiniach prawnych do niego załączonych.

 

Jak zaznaczył prof. Krystian Ziemski w swojej opinii prawo skierowania wniosku do Trybunału Konstytucyjnego przysługuje także organom stanowiącym JST. Proponujemy jednak, by wstrzymać się z takimi decyzjami do czasu podjęcia decyzji przez Prezydenta RP – sugeruje zarząd ZMP.

 

Problem jednak polega na tym co zrobić do momentu rozstrzygnięcia sprawy przez Trybunał Konstytucyjny. Związek Miast Polskich udostępnił wszystkim miastom członkowskim informację prawną, przedstawiającą różne scenariusze postępowania po wejściu w życie rozporządzenia.

 

Jednocześnie do członków zarządu i do biura związku napływają informacje o podejmowanych przez miasta decyzjach. Do dnia posiedzenia zarządu (22 czerwca) przeważały decyzje o skierowaniu projektu stosownej uchwały do rady miasta, rozpatrzeniu projektu przez radę i jego odrzuceniu.

 

Z doniesień medialnych i z wiadomości otrzymywanych od miast wynika, że nierzadko za odrzuceniem głosują radni ze wszystkich opcji politycznych. Projekty mogą być rozpatrywane także po 1 lipca br., jeśli przewidują wejście w życie z mocą obowiązującą od 1 lipca. Na drugim miejscu pod względem częstotliwości, choć o wiele rzadziej, plasują się projekty uchwał przyjęte przez rady.

 

Odnotowaliśmy także decyzję o niepodejmowaniu żadnych czynności przez oba organy miasta, ponieważ z żadnego przepisu nie wynika obowiązek ich podjęcia (brak przepisów dostosowujących czy wprowadzających) – czytamy w komunikacie.

 

Zdaniem ZMP niezależnie od decyzji, jaką ostatecznie podejmie rada miasta, ważne jest, by uzasadnienie projektu odzwierciedlało przebieg procesu legislacyjnego i wątpliwości prawne, wynikające z opinii prawnych.

 

Całość komunikatu na stronach ZMP >>> 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane