W samorządach

Radom nagradza testerów Karty Miejskiej

Dziesięcioro testerów Radomskiej Karty Miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej dostanie darmowe bilety.

Testy trwały przez trzy miesiące. – Dzięki pasażerom, którzy na bieżąco sprawdzali, jak funkcjonują elektroniczne bilety i urządzenia w autobusach miejskich wiemy, nad czym wykonawca powinien jeszcze popracować – podkreślają pracownicy MZDiK.

 

Stu pasażerów w różnym wieku, którzy korzystali zarówno z biletów normalnych, jak i ulgowych, zostało wybranych do testów Karty Miejskiej. – Wszystko po to, abyśmy mogli uzyskać jak najlepszy obraz funkcjonowania tego systemu. Wręczono im testowe egzemplarze kart i poinstruowano, jak się nimi posługiwać. Na kartach były zakodowane bilety sieciowe, które umożliwiały korzystanie z komunikacji miejskiej w Radomiu bez ograniczeń. Co istotne, MZDiK pokrył koszty wydania testowych kart oraz kodowania biletów. Pasażerowie dostali też wyciąg z regulaminu, aby wiedzieli i pamiętali, czego dokładnie się od nich oczekuje.

 

Testy rozpoczęły się 1 kwietnia i trwały do 30 czerwca. Uczestnicy musieli w tym czasie sprawdzać, jak kasowniki w autobusach reagują na przykładane do nich karty oraz zwracać uwagę na wszelkie usterki monitorów LCD i wyświetlaczy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Oceniali także poprawność i głośność zapowiedzi, a do swoich ankiet musieli wpisywać ponadto wszystkie kontrole biletów, które trafiły im się podczas podróży.


Od wszystkich uczestników testów MZDiK otrzymał w sumie aż 1320 egzemplarzy ankiet. Rekordzista dostarczył ich prawie 80. Na drugim biegunie były osoby, które przez trzy miesiące wypełniły w sumie po trzy kartki lub ankiet nie oddawały w ogóle. – Z tymi ostatnimi musieliśmy się w międzyczasie pożegnać, bo założeniem pilotażu nie była jedynie jazda autobusami za darmo, ale przede wszystkim sprawdzanie poprawności funkcjonowania systemu. Zdyskwalifikowaliśmy ponadto pasażerów, którzy jeździli za rzadko (mniej niż zobowiązywał ich do tego regulamin). Jedna z uczestniczek przyłożyła kartę do kasownika zaledwie cztery razy w ciągu połowy miesiąca. Nie trzeba tu chyba wyjaśniać, jak to się ma do prawie 1200 przejazdów, które przez trzy miesiące odnotowaliśmy u rekordzisty – tłumaczą pracownicy MZDiK.

 

W kwietniu i pierwszej połowie maja system – jak na ironię – zaczął sprawiać dość dużo niespodzianek. Uczestnicy (oczywiście ci uważni) mieli zatem co wpisywać do ankiet. Najczęstszą usterką był napis na kasowniku: „Jazda bez wybranego kursu”, oznaczający niezalogowanie się w systemie przez kierowcę. Na szczęście druga połowa okresu pilotażu przyniosła znaczącą poprawę – obecnie praktycznie we wszystkich autobusach urządzenia działają już prawidłowo.

 

Najwięcej wpisów w ankietach dotyczyło zapowiedzi głosowych. Z analizy formularzy wynika, że zaledwie w około 10 proc. autobusów głos lektora był dobrze lub w miarę dobrze słyszalny. W większości pojazdów zapowiedzi były ściszone do minimum albo całkowicie wyłączone.

 

Regulamin pilotażu Radomskiej Karty Miejskiej przewidywał, że wyróżnionych zostanie pięciu najbardziej aktywnych uczestników testów. MZDiK zdecydował jednak o podwojeniu tej liczby, ponieważ osób zasługujących na nagrodzenie było znacznie więcej. Okazało się, że niektórzy testerzy będący już na emeryturze jeździli autobusami nawet więcej niż młodzi miłośnicy komunikacji miejskiej. Część uczestników pilotażu podróżowała na dłuższych odcinkach, zaś część przesiadała się z autobusu do autobusu co 2-3 przystanki. To też często miało wpływ na dokładność obserwacji, ponieważ niektóre usterki dało się wyłapać dopiero po przejechaniu kilku lub nawet kilkunastu przystanków. Niewiele osób zauważyło na przykład, że w pewnym okresie na dolnym pasku monitorów LCD niektóre ulice były pokazywane… podwójnie. – Premiowaliśmy zatem aktywność, spostrzegawczość, dokładność, regularność, a częściowo także estetykę. Kilkanaście osób do ankiet dołączyło własne spostrzeżenia i podsumowania, co okazało się dla nas bardzo pomocne – argumentuje MZDiK.

 

Uwzględniwszy powyższe kryteria, MZDiK przyznał nagrody dziesięciu osobom. Dostaną oni bilety okresowe na wszystkie linie, zakodowane na kartach miejskich, ważne od 1 września (tego dnia karty miejskie wejdą do powszechnego użytku).

TAGI: dobre praktyki, transport,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane