W samorządach Prawo

Reforma oświaty 2017 – harmonogram wprowadzania zmian

14 grudnia Sejm uchwalił ustawy – Prawo oświatowe oraz Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe. Pierwsze regulacje przejściowe wejdą w życie już wiosną 2017 r., a nowy system oświaty będzie wdrażany od 1 września 2017 r. Zmiany rozpoczną się od roku szkolnego 2017/2018. Wówczas uczniowie kończący klasę VI szkoły podstawowej będą podlegać promocji do klasy VII szkoły podstawowej. Rozpocznie się tym samym wygaszanie gimnazjów – nie będzie do nich prowadzona rekrutacja.

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe zmienia funkcjonowanie dotychczasowego systemu. Zmiana będzie ewolucyjna i rozłożona w czasie:

 

·         w roku szkolnym 2018/2019 ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum, a z dniem  1 września 2019 r. w ustroju szkolnym nie będą funkcjonować gimnazja,

 

·         wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, planowane jest od 1 września 2017 r. Natomiast wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia planowane jest od roku szkolnego 2020/2021,

 

·         zmiany w liceach ogólnokształcących i technikach rozpoczną się od roku szkolnego 2019/2020, a zakończą w roku szkolnym 2023/2024,

 

·         w roku szkolnym 2019/2020 w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpoczną uczniowie kończący klasę III gimnazjum i uczniowie kończący klasę VIII szkoły podstawowej. Uczniowie kończący gimnazjum będą kształcić się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach, natomiast uczniowie kończący VIII klasę szkoły podstawowej rozpoczną naukę w 4-letnim liceum lub 5-letnim technikum. Uczniowie będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia,

 

·         z dniem 1 września 2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się ośmioletnią szkołą podstawową, a organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego zobowiązany będzie w terminie do 30 listopada 2017 roku stwierdzić to przekształcenie w drodze uchwały. Oznacza to, że z dniem 1 września 2017 roku uczniowie, nauczyciele i pracownicy dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej stają się uczniami, nauczycielami i innymi pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. W dniu 1 września 2017 r. w ośmioletniej szkole podstawowej rozpoczną naukę pierwsi uczniowie klasy VII (absolwenci klasy VI dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej), którzy  1 września 2018 r. będą pierwszymi uczniami klasy VIII tej szkoły.

 

Sytuacja szkół podstawowych prowadzonych przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną

W przypadku dotychczasowej sześcioletniej publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną przyjęto analogicznie, że szkoła ta z dniem 1 września 2017 r. może stać się ośmioletnią szkołą podstawową, o ile osoba prowadząca szkołę w terminie do 31 stycznia 2017 r. nie poinformuje organu jednostki samorządu terytorialnego, który wydał zezwolenie na założenie szkoły, o zamiarze likwidacji oraz w terminie do 30 czerwca 2017 r. przedłoży właściwemu organowi dokumenty określone w projektowanej ustawie.

 

Należy także zauważyć, że organ, który wydał zezwolenie na założenie szkoły, może zmienić obwód publicznej szkole podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną w uzgodnieniu z tą osobą. Z kolei osoba prowadząca niesamorządową szkołę publiczną może, w terminie do 31 stycznia 2017 r., złożyć właściwemu organowi jednostki samorządu terytorialnego oświadczenie o rezygnacji z ustalonego obwodu tej szkoły.

 

W przypadku publicznych i niepublicznych gimnazjów prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego ustawa przewiduje możliwość bezpośredniego przekształcenia gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową lub włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. Czynnością wymaganą dla dalszego prowadzenia szkoły będzie złożenie, do 31 stycznia 2017 r., wniosku, odpowiednio o zmianę zezwolenia na prowadzenie szkoły lub zmianę wpisu do ewidencji szkół niepublicznych. Podobnie jak w przypadku szkół podstawowych, organ prowadzący będzie miał obowiązek złożenia do właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego stosownej dokumentacji.

 

Ustawa dopuszcza trzy terminy złożenia stosownych dokumentów dotyczących przekształcenia niepublicznego gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową lub włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej:

 

·         do 31 stycznia 2017 r. (w przypadku przekształcenia lub włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej z dniem 1 września 2017 r.);

·         do 31 stycznia 2018 r. (w przypadku przekształcenia lub włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej z dniem 1 września 2018 r.);

·         do 31 stycznia 2019 r. (w przypadku przekształcenia lub włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej z dniem 1 września 2019 r.).

 

Szczegółowy harmonogram działań:

Termin

Zadanie/podstawa prawna

Pamiętaj!

Do 31 marca 2017 r.

Rada gminy po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, w terminie do 31 marca 2017 r., podejmuje uchwałę w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą. (art. 210)

Kurator oświaty opiniuje uchwałę w ciągu 21 dni od dnia otrzymania.

Opinia kuratora oświaty jest wiążąca i nie służy od niej zażalenie. Na opinię służy skarga do sądu administracyjnego. 

Najpóźniej 15 maja 2017 r.

Z dniem 1 września 2017 r. nauczyciele, pracownicy niebędący nauczycielami, zatrudnieni w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej, stają się odpowiednio nauczycielami, pracownikami niebędącymi nauczycielami, zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej.(art.234)

Dyrektor dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej, w terminie do 15 maja 2017 r., o tej zmianie informuje na piśmie nauczycieli, pracowników niebędących nauczycielami.

Najpóźniej 15 maja 2017 r. lub 2018 r.

Dyrektor gimnazjum, prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, informuje w formie pisemnej,  nauczyciela  zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, którego dalsze zatrudnienie w gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018 lub 2018/2019 nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, przenosi się w stan nieczynny odpowiednio z dniem 1 września 2017 r. lub 1 września 2018 r. albo rozwiązuje się z nim stosunek pracy, jeżeli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan nieczynny. (art.225)

Nauczyciel, w terminie 7 dni od dnia uzyskania propozycji i informacji, może złożyć oświadczenie o odmowie przejścia w stan nieczynny albo, w przypadku nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć, może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia.

Ograniczenie zatrudnienia nauczyciela gimnazjum może nastąpić do 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć lub niższego, uzasadnionego względami organizacyjnymi gimnazjum. W tym przypadku wynagrodzenie nauczyciela ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru ograniczonego zatrudnienia.

Dyrektor gimnazjum, w przypadku braku oświadczenia lub zgody, przenosi nauczyciela w stan nieczynny albo rozwiązuje się z nim stosunek pracy, jeżeli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan nieczynny. 

Najpóźniej 30 maja 2018 r.

W roku szkolnym 2018/2019 z nauczycielami gimnazjów prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, zatrudnionymi na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, których dalsze zatrudnienie nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, rozwiązuje się stosunek pracy. (art. 226)

Dyrektor gimnazjum rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy z końcem roku szkolnego, po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.

Nauczycielowi gimnazjum, zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Nauczycielowi gimnazjum zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, z którym rozwiązano stosunek pracy, przysługują świadczenia określone w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Do 30 maja 2017 r., 2018 r.

Z pracownikami niebędącymi nauczycielami, zatrudnionymi w gimnazjum prowadzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego, których dalsze zatrudnienie w roku szkolnym 2017/2018 lub 2018/2019 nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, rozwiązuje się stosunek pracy na zasadach określonych w Kodeksie pracy. (art. 230)

W latach szkolnych, 2017/2018 i 2018/2019 do pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w gimnazjach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i art. 23 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU z 2016 r. poz. 902).

1 września 2017 r.

Dotychczasowa 6-letnia szkoła podstawowa staje się 8-letnią szkołą podstawową. (art. 117)

Z dniem 1 września 2017 r.:

·         dotychczasowa szkoła podstawowa obejmująca strukturą organizacyjną część klas sześcioletniej szkoły podstawowej staje się ośmioletnią szkołą podstawową obejmującą strukturą organizacyjną te same klasy szkoły podstawowej,

·         szkoła filialna podporządkowana organizacyjnie dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej staje się szkołą filialną podporządkowaną organizacyjnie ośmioletniej szkole podstawowej, obejmującą strukturą organizacyjną te same klasy szkoły podstawowej.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasową sześcioletnią szkołę podstawową, w terminie do 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, która stanowi akt założycielski, stwierdza jej przekształcenie w ośmioletnią szkołę podstawową. Przekształcenie szkoły filialnej również stwierdza się w uchwale.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego albo osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna prowadzące publiczną szkołę podstawową obejmującą część klas szkoły podstawowej może postanowić o zwiększeniu liczby klas objętych strukturą organizacyjną ośmioletniej szkoły podstawowej obejmującej część klas szkoły podstawowej.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego albo osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego lub osoba fizyczna prowadząca publiczną szkołę podstawową, której organizacyjnie jest podporządkowana szkoła filialna, może postanowić o zwiększeniu liczby klas objętych strukturą organizacyjną szkoły filialnej.

1 września 2017 r.

Następuje przekształcenie dotychczasowej 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej w 3-letnią branżową szkołę I stopnia. (art. 162)

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową, w terminie do 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, stwierdza jej przekształcenie w branżową szkołę I stopnia.

Na rok szkolny 2017/2018 nie będzie prowadzona rekrutacja do klas pierwszych 3-letnich zasadniczych szkół zawodowych, co oznacza, że 1 września 2017 r. nastąpi likwidacja klasy I zasadniczej szkoły zawodowej, a w następnych latach kolejnych klas.

Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I branżowej szkoły I stopnia dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej przeprowadza się na rok szkolny 2019/2020.

W latach szkolnych 2019/2020–2021/2022 w branżowej szkole I stopnia organizuje się odrębne oddziały dla absolwentów gimnazjum oraz dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej.

1 września 2017 r.

Zespół publicznych szkół, w skład którego wchodzi jedynie dotychczasowe gimnazjum i dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa, staje się branżową szkołą I stopnia. (art. 196)

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowy zespół publicznych szkół, w terminie do 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w branżową szkołę I stopnia, a uchwała ta stanowi akt założycielski branżowej szkoły I stopnia.

Dyrektor zespołu szkół staje się dyrektorem branżowej szkoły I stopnia i zajmuje stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora zespołu szkół.

Od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r.

Podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć wymaga uzyskania pisemnej zgody dyrektora szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia.

(art. 222)

W przypadku naruszenia przez nauczyciela wspomnianego warunku, dyrektor szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia może rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem z końcem roku szkolnego za trzymiesięcznym wypowiedzeniem.

 Przepisów tych  nie stosuje się do nauczycieli przedmiotów teoretycznych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, nauczycieli praktycznej nauki zawodu i nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych.

Cytowane przepisy dotyczą dyrektora szkoły, z tym że zgody na podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez dyrektora szkoły, zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć, udziela organ prowadzący szkołę, która jest podstawowym miejscem zatrudnienia tego dyrektora.

Do 30 listopada 2017 r.- (2019 r.)

Uchwała w sprawie stwierdzenia przekształcenia szkoły (art. 117, art. 146, art. 162)

Organ stanowiący JST zobowiązany będzie stwierdzić przekształcenie szkoły w drodze uchwały.

Do 30 listopada 2017 r.- (2019 r.)

Dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe. (art. 322)

Dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących i dotychczasowych czteroletnich techników zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do 30 listopada 2019 r.

 Natomiast dotychczasowe statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do 30 listopada 2017 r.

Uwaga!

Dotychczasowe statuty dotychczasowych gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach. Natomiast:

·         statuty szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas,

·         statuty branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, zawierają postanowienia dotyczące tych klas,

·         statuty czteroletnich liceów ogólnokształcących, w których są prowadzone klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, zawierają postanowienia dotyczące tych klas,

·         statuty pięcioletnich techników, w których są prowadzone klasy dotychczasowego czteroletniego technikum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas.

Od roku szkolnego 2018/2019

Egzamin ósmoklasisty, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jest przeprowadzany, począwszy od roku szkolnego 2018/2019. (art. 295)

W latach szkolnych 2018/2019–2020/2021 egzamin ósmoklasisty obejmuje następujące przedmioty obowiązkowe:

1) język polski;

2) matematykę;

3) język obcy nowożytny.

Do 31 sierpnia 2019 r.

Ograniczenie zatrudnienia nauczycielowi gimnazjum do wymiaru niższego niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć nie powoduje przerwania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, rozpoczętego przed dniem ograniczenia zatrudnienia. (art.228)

Nauczyciel dotychczasowego gimnazjum, który w okresie trwania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego zmienił miejsce zatrudnienia, może kontynuować staż na kolejny stopień awansu zawodowego, jeżeli podjął zatrudnienie w szkole, bez względu na wymiar zatrudnienia, nie później niż 12 miesięcy po ustaniu poprzedniego stosunku pracy i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymał pozytywną ocenę dorobku zawodowego.

Przepis ten  ma zastosowanie również do nauczycieli dotychczasowych gimnazjów, którzy rozpoczęli lub kontynuują staż w szkołach, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum.

Do 31 sierpnia 2019 r.

W roku szkolnym 2018/2019 urlopu dla poratowania zdrowia, nauczycielom gimnazjów prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, udziela się na okres nie dłuższy niż do 31 sierpnia 2019. (art. 229)

 

 

 

 

 

 

 

Do 31 sierpnia 2019 r.

Dyrektor gimnazjum, które kończy działalność zajmuje stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko dyrektora gimnazjum, jednak nie dłużej niż do 31 sierpnia 2019 r. (art. 231)

Do dnia zakończenia działalności gimnazjum organ prowadzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora gimnazjum wicedyrektorowi, a w gimnazjum, w którym nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tego gimnazjum, na ustalony przez siebie okres nie dłuższy niż do 31 sierpnia 2019 r., a w przypadku gimnazjum dla dorosłych, w którym kształcenie w klasie I rozpoczęło się w lutym 2017 r., nie dłuższy niż do 31 sierpnia 2020 r.

1 września 2019 r.

Po raz ostatni na rok szkolny odpowiednio 2017/2018 i 2018/2019 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum. (art. 149)

Na rok szkolny 2019/2020 przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne do klasy I:

1) dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum;

2) czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej.

Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2019/2020, przeprowadza się odrębnie dla kandydatów będących absolwentami:

1) dotychczasowego gimnazjum;

2) ośmioletniej szkoły podstawowej.

1 września 2019 r.

Dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące stanie się 4-letnim liceum ogólnokształcącym. (art. 146)

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w czteroletnie liceum ogólnokształcące. Uchwała ta stanowi akt założycielski czteroletniego liceum ogólnokształcącego w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.

Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej przeprowadza się na rok szkolny 2019/2020.

Dyrektorzy zespołów szkół stają się dyrektorem odpowiednio liceum ogólnokształcącego albo dyrektorem technikum i zajmują stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono im stanowisko dyrektora zespołu szkół.

1 września 2020 r.

Rozpocznie się stopniowe wygaszanie 3-letniego liceum ogólnokształcącego – koniec cyklu kształcenia do 31 sierpnia 2022 r. (art. 147)

Do 31 sierpnia 2020 r.

Pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach. (art. 224)

W okresie do 31 sierpnia 2020 r. pierwszeństwo w zatrudnieniu na wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego przysługuje:

1) nauczycielom przeniesionym w stan nieczynny, nauczycielom, którzy otrzymali informację o przeniesieniu ich w stan nieczynny z początkiem kolejnego roku szkolnego, oraz nauczycielom, którzy złożyli wniosek o przeniesienie w stan nieczynny w trybie art. 20 ust. 5c ustawy – Karta Nauczyciela;

2) nauczycielom, z którymi rozwiązano stosunek pracy w trybie art. 226 ust. 2, z dniem wypowiedzenia im stosunku pracy.

1 września 2020 r.

Utworzenie branżowej szkoły II stopnia. (art. 173)

Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do branżowej szkoły II stopnia przeprowadza się na rok szkolny 2020/2021.

1 września 2019 r.

Z dniem 1 września 2019 r. tworzy się pięcioletnie technikum (art. 151) 

Z dniem 1 września 2019 r. dotychczasowe czteroletnie technikum staje się pięcioletnim technikum. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasowe czteroletnie technikum, w terminie do 30 listopada 2019 r., w drodze uchwały, stwierdza jego przekształcenie w pięcioletnie technikum,  a uchwała organu stanowiącego, stanowi akt założycielski pięcioletniego technikum.

Do 31 sierpnia 2023 r.

Dyrektor szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego informuje kuratora oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli. (art. 224)

Informacje te kurator oświaty udostępnia na stronie podmiotowej kuratorium oświaty. 

 

Więcej o planowanych zmianach w oświacie na konferencji „EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI" 

 

 

TYLKO DO 31 STYCZNIA – PROMOCYJNA CENA

Więcej informacji na www.oswiataprzyszlosci.pl

 

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane