Prawo

Rozkład godzin pracy aptek

Ustawa Prawo farmaceutyczne upoważnia radę powiatu wyłącznie do określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, a nie do nakładania na nie obowiązku wskazywania ewentualnych zastępstw.

W dniu 16 listopada 2012 r. Rada Powiatu Starogardzkiego podjęła uchwałę w sprawie określenia rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu starogardzkiego. Uchwała została podjęta m. in. na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (DzU z 2008 r. nr 45, poz. 271 z późn. zm.). Załącznik nr 1 do uchwały określa rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu starogardzkiego. W toku kontroli zgodności z prawem uchwały organ nadzoru stwierdził, że pkt 5 załącznika nr 1 do uchwały został podjęty z istotnym naruszeniem prawa.

 

Przywołany w podstawie prawnej uchwały art. 94 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne stanowi, że „rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego”. Wskazana norma kompetencyjna upoważnia radę powiatu wyłącznie do określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych. Kwestionowany przez organ nadzoru zapis pkt. 5 załącznika do uchwały stanowi natomiast, że „apteka, która z powodu nieprzewidzianych okoliczności nie może pełnić dyżuru, zgodnie z ustalonym powyżej harmonogramem, jest zobowiązana wskazać aptekę ją zastępującą oraz poinformować o dokonanej zmianie wszystkie apteki, placówki służby zdrowia, Gdańską Okręgową Izbę Aptekarską i Starostwo Powiatowe w Starogardzie Gdańskim”.

 

W ocenie organu nadzoru Rada Powiatu, nakładając na aptekę obowiązek wskazania apteki jej zastępującej oraz poinformowania o dokonanej zmianie inne apteki, placówki służby zdrowia, Gdańską Okręgową Izbę Aptekarską oraz Starostwo Powiatowe w Starogardzie Gdańskim, przekroczyła zakres ustawowego upoważnienia określony w art. 94 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne. W tym miejscu należy również przywołać art. 7 konstytucji, zgodnie z którym organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Przepis ten oznacza, że organ stanowiący (w tym przypadku Rada Powiatu) realizując określoną kompetencję, musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Jeżeli organ stanowiący wychodzi poza wytyczne zawarte w upoważnieniu, mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji, co musi skutkować zastosowaniem środków nadzorczych, bowiem Rada unormowała stany, których normować nie może.

 

(Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody pomorskiego z 20 grudnia 2012 r., nr NK-III.4131.30.2012.KG)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane