Prawo

Skarga na uchwałę w sprawie wynagrodzenia wójta gminy

Uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie jest aktem publicznoprawnym, gdyż dotyczy sfery prywatnoprawnej (relacji pracownik –pracodawca) i nie jest aktem z zakresu administracji publicznej,

Mieszkańcy złożyli  projekty uchwał w sprawie ustalenia wynagrodzenia prezydenta miasta oraz w sprawie zasad przyznawania radnym miesięcznych diet, a także projekt regulaminu ustalania miesięcznych diet. W odpowiedzi przewodniczący rady poinformował wnioskodawcę o zajętym przez prezydenta stanowisku, wyjaśniając, że ustalenie wysokości wynagrodzenia prezydenta czy wysokości diet radnych jest czynnością z zakresu prawa pracy i jako taka nie mieści się w pojęciu zadań gminy i powiatu. Mieszkańcy złożyli skargę do sądu.

 

Sąd rozpatrując sprawę wyjaśnił, że w orzecznictwie sądów administracyjnych przyjęty jest pogląd, że uchwała w przedmiocie ustalenia wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie jest aktem publicznoprawnym, gdyż dotyczy sfery prywatnoprawnej (relacji pracownik – pracodawca) i nie jest aktem z zakresu administracji publicznej, Sąd dodał ponadto, że uchwała regulująca kwestię wynagrodzenia burmistrza nie spełnia przesłanki, o której mowa w art. 101a w zw. z art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Uchwała taka jest bowiem podejmowana w sprawie z zakresu stosunku pracy pracownika samorządowego nawiązanego na podstawie wyboru. Wynika to z art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych. Natomiast sprawy ze stosunku pracy, w tym sprawy wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), nie należą do spraw z zakresu administracji publicznej, dlatego sąd administracyjny nie posiada kompetencji do kontrolowania aktów lub bezczynności organów jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie. Powyższe potwierdza ustawa o pracownikach samorządowych, która w art. 43 ust. 2 wskazuje, że spory ze stosunku pracy pracowników samorządowych rozpoznają właściwe sądy pracy.

 

Sąd nie mógł oceniać również zasadności zarzutu bezczynności w procedowaniu projektów uchwał w sprawie ustalenia wysokości diet radnych i zasad ich przyznawania. Wprawdzie uchwała w sprawie diet radnych jest uchwałą z zakresu szeroko rozumianej administracji publicznej, jednak jak wyżej wskazano, czynności, o jakich mowa w art. 101a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, to czynności nakazane prawem powszechnie obowiązującym, w tym aktem prawa miejscowego (np. statutem gminy), określającym obowiązki organu gminy.

 

(Wyrok WSA w Olsztynie z 12 stycznia 2016 r., sygn. akt II SAB/Ol 53/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane