Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie elektronicznej rejestracji aktów urodzeń, małżeństw i zgonów. Rozwiązanie to umożliwi wydawanie obywatelom papierowych odpisów aktów stanu cywilnego w dowolnym USC oraz uzyskanie odpisu w formie elektronicznej.
Od lipca Centralny Ośrodek Informatyki prowadzi szkolenia, w których bierze udział ponad 5 tys. urzędników z całej Polski, w zakresie obsługi systemu "Źródło". system ten obejmuje wydawanie aktów stanu cywilnego, nadawanie numeru PESEL czy też rejestrację małżeństw, narodzin, zgonów.
Jeszcze w grudniu urzędników czeka egzamin podczas którego będą mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę nabytą podczas szkolenia, a już od stycznia zaczną pracować z nowym systemem.
Informatyzacja rejestracji aktów stanu cywilnego rozpocznie się 1 stycznia 2015 r. Ustawa przewiduje, że przez 6 miesięcy będzie możliwe korzystanie z dotychczasowych rozwiązań, ale akty stanu cywilnego wystawione w tym trybie będą musiały trafić do rejestru elektronicznego najpóźniej do końca 2015 r.
Ponadto ustawa liberalizuje zasady zawierania małżeństw poza urzędem stanu cywilnego. Będzie to możliwe pod warunkiem, że miejsce ślubu umożliwi zachowanie uroczystej formy oraz zapewni bezpieczeństwo uczestników. Możliwość ta będzie co do zasady wiązała się z dodatkową opłatą. W przypadku zawierania małżeństwa poza USC z powodu szczególnych okoliczności (np. w razie zagrożenia życia lub podczas pozbawienia wolności), spisanie takiego aktu nie będzie dodatkowo płatne. Ponadto ustawa wyodrębnia tzw. rejestr uznań, który będzie obejmował oświadczenia konieczne do uznania ojcostwa. Ustawą zajmie się teraz Senat.