Joanna Cichocka-Gula, wiceprezydent Sopotu, zaciera ręce: – Sezon turystyczny w tym roku jest wyjątkowo udany – mówi. – Łączne wpływy z turystyki do budżetu, których spodziewamy się w tym roku, to około 30 mln złotych. To efekt nie tylko ładnej pogody, ale też ciężkiej pracy wielu ludzi. Coraz więcej turystów przyjeżdża tu nie tylko po to, by skorzystać z uroków plaż, lecz także dla sopockiej oferty kulturalnej i sportowej.
Wydarzenia i festiwale, które odbywają się w Sopocie w czasie wakacji, mają już swoją rangę i coraz szersze grono odbiorców. Już czerwcowy Festiwal Dwa Teatry udowodnił, że wiele osób mających apetyt na kulturę na najwyższym poziomie, gotowych jest przyjechać do Sopotu nawet z dalekich części Polski. Podobnym sukcesem frekwencyjnym cieszyła się tegoroczna edycja Sopot Film Festival.
Wzrost wpływów z opłaty uzdrowiskowej to także efekt działań informacyjnych dla sopockiej branży turystycznej, prowadzonych przez Stowarzyszenie Turystyczne Sopot oraz uruchomienia Sopockiej Karty Turysty. Karta Turysty wydawana jest każdej osobie nocującej w Sopocie, która wniosła opłatę uzdrowiskową, i posiada potwierdzenie jej uiszczenia na specjalnym kwitariuszu lub rachunku/fakturze wystawionej w hotelu, pensjonacie, kwaterze prywatnej lub w innym obiekcie noclegowym.
Dzięki karcie turysta ma możliwość skorzystania z wielu zniżek i rabatów, między innymi taniej zapłaci za wejście na molo, do Państwowej Galerii Sztuki, Muzeum Sopotu, a na Grodzisko wejdzie zupełnie za darmo. Do projektu dołączyły również obiekty sportowe, spa, restauracje i kluby, oferując posiadaczom Karty atrakcyjne rabaty.
Od połowy lipca wydano około 1000 kart.
Wpływy z tytułu opłaty uzdrowiskowej są przeznaczanie na inwestycje i projekty mające na celu poprawę infrastruktury uzdrowiskowej w mieście. Do kwoty uzyskanej przez miasto drugie tyle dokłada Ministerstwo Finansów.