Prawo

Szczegółowe warunki przyznawania dodatku funkcyjnego

Podanie jedynie przedziałów kwotowych różnicujących wysokość stawki dodatku funkcyjnego dla poszczególnych stanowisk, przy uwzględnieniu istoty pełnionej funkcji i nakładu pracy związanego z jej wykonywaniem, nie może zostać uznane za określające prawidłowo wysokości stawek tego dodatku.

Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom zatrudnionym w zespole szkół prowadzonych przez gminę dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy, a także szczegółowe warunki obliczania i wypłacania za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz niektórych innych składników wynagrodzenia (dalej jako regulamin). Wojewoda uznał, że regulamin narusza art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (DzU z 2014 r., poz. 191 j.t. – dalej jako Karta Nauczyciela), gdyż nie doprecyzuje wprowadzonych regulacji, co w konsekwencji prowadzi do dowolności w realizacji jego postanowień. Wadą powyższą obarczony jest załącznik do regulaminu – tabela dodatków funkcyjnych, gdzie rada gminy ustaliła stawki dodatków w określonych tam przedziałach, przy jednoczesnym braku szczegółowych warunków ich przyznawania, od spełnienia których zależy wysokość rzeczonego dodatku. Podał, że kryteria te powinny mieć charakter obiektywny, posiadający bezpośredni związek z pełnioną funkcją, w przypadku dodatku dla wychowawcy klasy – ilość uczniów w klasie czy rodzaj szkoły, a w przypadku dyrektora czy wicedyrektora – ilość oddziałów w danej szkole. Powyższe kryteria – w ocenie wojewody – stanowią niezbędny element regulaminu, stanowiący „wytyczne” przy przyznawaniu dodatku przez podmioty wskazane w § 5 ust. 8 regulaminu.

 

W skardze na rozstrzygnięcie pełnomocnik gminy wniósł o uchylenie rozstrzygnięcia nadzorczego podając, że wprowadzenie kryteriów mających decydować o konkretnej wysokości dodatków w określonym przedziale (kwotowym lub procentowym) jest zbyt dużą ingerencją w kompetencje organu przyznającego dodatek. Ponadto nie jest możliwe wskazanie w regulaminie wszystkich okoliczności decydujących o konkretnej wysokości dodatku, a nawet w sytuacji ich wskazania nie jest możliwe precyzyjne określenie wag poszczególnych kryteriów – decyzja organu przyznającego dodatek uregulowany w zasadzie od – do zawsze będzie zawierała pewien element uznaniowości.

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrując sprawę, przyznał rację wojewodzie i uznał, że tabela dodatków funkcyjnych oraz zapisy regulaminu dotyczące tychże dodatków w żaden sposób nie odpowiadają (w zakresie braku określenia szczegółowych warunków przyznawania dodatków) delegacji ustawowej, w jaką ustawodawca wyposażył organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego.

 

Sąd w pełni podzielił stanowisko wojewody, że konieczne jest takie określenie kryteriów przyznawania dodatku funkcyjnego, by stawki tego dodatku można było określić stosownie do intencji organu, jak również by uprawniony do dodatku mógł ją zidentyfikować. Podanie jedynie ich przedziałów kwotowych różnicujących wysokość stawki tego dodatku dla poszczególnych stanowisk, przy uwzględnieniu istoty pełnionej funkcji i nakładu pracy związanego z jej wykonywaniem, nie może zostać uznane za określające prawidłowo wysokości stawek omawianego dodatku. Wysokość dodatku funkcyjnego nie może być uzależniona od arbitralnej i nieuzasadnionej prawnie oceny organu prowadzącego szkołę, a powinna jednoznacznie wynikać z obowiązujących przepisów, w tym także uchwały jednostki samorządu terytorialnego w tym zakresie.

 

(Wyrok WSA w Olsztynie z 21 lipca 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 799/16)

 

Więcej orzeczeń dotyczących prawa pracy szukaj w najnowszym numerze "Pracownika samorządowego"

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane