Prawo

Tabliczka na przedszkolu z informacją o dotacji

Rada gminy nie może nakazać umieszczania w widocznym miejscu przy wejściu do budynku dotowanej jednostki oświatowej znaku informującego o finansowaniu działalności placówki ze środków publicznych danej gminy.

Rada Gminy Liszki 19 marca 2015 r. podjęła uchwałę w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji udzielanych dla przedszkoli publicznych i niepublicznych oraz innych form wychowania przedszkolnego, prowadzonych na terenie gminy Liszki przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż gmina Liszki;

Kolegium RIO uznało m.in., że w § 2 pkt 3 uchwały zawarto nieścisłą definicję dla stosowanego w uchwale pojęcia: „uczeń niepełnosprawny”. Według niej: „Ilekroć w przepisach niniejszej uchwały jest mowa o: /.../ 3) Uczniu niepełnosprawnym – należy przez to rozumieć uczniów posiadających opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 71b ust. 3 ustawy o systemie oświaty”. Zdaniem Kolegium RIO powyższe określenie koliduje z ustawowym znaczeniem pojęć: uczeń niepełnosprawny oraz dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, stosowanych w art. 80, art. 90 i art. 71b u.s.o. Zgodnie z ustawą dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju oprócz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju niekoniecznie posiadać musi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Wprowadzona w uchwale „tożsamość” dwóch pojęć powodowałaby, że na dziecko legitymujące się orzeczeniem o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, w Gminie Liszki zawsze należałaby się dotacja jak na ucznia niepełnosprawnego z § 3 ust. 1 lit. a, lit. d oraz lit. i uchwały. Tymczasem dotacja na dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju jest uzupełnieniem do kwoty podstawowej dotacji, która może towarzyszyć dotacji na dziecko niepełnosprawne, ale i też kwocie dotacji na dziecko niebędące dzieckiem niepełnosprawnym.

Poza tym według § 4 ust. 4 uchwały: „Organ prowadzący jest zobowiązany umieścić w widocznym miejscu przy wejściu do budynku, w którym prowadzona jest działalność placówki, dostarczony przez organ dotujący znak informujący o finansowaniu działalności placówki ze środków publicznych Gminy Liszki. Opracowanie wzoru znaku powierza się organowi dotującemu.”.

Według Kolegium Izby wprowadzenie powyższych zasad wytwarzania tablic informacyjnych przez gminę Liszki i obowiązku ich umieszczana na budynkach dotowanych jednostek oświatowych pozbawione jest podstawy prawnej i zarazem pozostaje w sprzeczności z określającymi przedmiot „uchwał” przepisami art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 u.s.o. Tak wprowadzony „obowiązek” nie mieści się w delegacji ustawowej z dwóch ww. przepisów, gdyż nie dotyczy ani „trybu udzielania dotacji”, ani „zasad jej rozliczania”, czy „zakresu i trybu kontroli wykorzystania dotacji”. Uzasadnia to stwierdzenie nieważności bezpodstawnego zapisu uchwały.

 (Uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie z 22 kwietnia 2015 r., KI-411/113/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane