Prawo

Usuwanie azbestu

Krąg podmiotów, którym może zostać udzielona dotacja celowa na usuwanie azbestu, został określony przez ustawodawcę w przepisie rangi ustawowej.

Rada Gminy Gronowo Elbląskie 24 czerwca 2015 r. podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania i rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie zadań z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Gronowo Elbląskie.

 

W podstawie prawnej uchwały wskazano art. 403 ust. 5 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym. W § 3 ust. 1 Załącznika do uchwały, będącego Regulaminem udzielania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy na realizację zadań z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z tego terenu, Rada zapisała, iż „Dotację na dofinansowanie kosztów inwestycji służących ochronie środowiska, o których mowa w § 2 ust. 1, mogą uzyskać następujące podmioty realizujące przedsięwzięcia związane z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest oraz posiadające tytuł prawny do nieruchomości zlokalizowanych w granicach administracyjnych gminy Gronowo Elbląskie:

1) podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych, w szczególności: osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, osoby prawne, przedsiębiorcy;

2) jednostki sektora finansów publicznych będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi, na terenie Gminy Gronowo Elbląskie.”

W ocenie Kolegium Izby takie zapisy przedmiotowej uchwały w sposób istotny naruszają art. 403 ust. 5 wymienionej ustawy Prawo ochrony środowiska. W myśl tego przepisu rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały określa zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w art. 403 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposób jej rozliczenia. Powołany przepis stanowi ustawowe upoważnienie dla rady gminy do podjęcia uchwały dotyczącej udzielania dotacji z budżetu na zadania gminy określone w ustawie Prawo ochrony środowiska. Jednocześnie ustawodawca określił, iż dotacja może być udzielona podmiotom, które będą realizować powyższe zadania, a mianowicie: podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, w szczególności osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym, przedsiębiorcom oraz jednostkom sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Rada gminy jest zobowiązana do ścisłego przestrzegania granic ustawowego upoważnienia.

 

Upoważnienie zawarte w cytowanym wyżej art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska nie przyznaje radzie gminy kompetencji do ustalania kręgu podmiotów, którym taka dotacja przysługuje. Krąg podmiotów, którym może zostać udzielona dotacja celowa, został określony przez ustawodawcę w cytowanym wyżej artykule, a więc w przepisie rangi ustawowej. Zatem określając w § 3 ust. 1 Załącznika do uchwały krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o dotację, Rada przekroczyła zakres upoważnienia wyznaczonego art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska i tym samym naruszyła ten przepis w sposób istotny.

 

(Uchwała RIO w Olsztynie z 24 lipca 2015 r., nr 0102-272/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane