Rada gminy przyjęła statut, w którym przewidziała możliwość odbywania przez radę wspólnych sesji z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności w celu rozpatrywania i rozstrzygania ich wspólnych spraw. Zdaniem wojewody opolskiego zapis taki stanowi przekroczenie delegacji ustawowej wynikającej z art. 22 w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 40 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym.
Pierwszy z powołanych przez wojewodę przepisów precyzuje przedmiot regulacji statutu, stanowiąc, że określa on organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy. Wskazane przepisy zakreślają zakres zagadnień o charakterze ustrojowym, do unormowania których rada jest upoważniona. Ponadto, nie można zapominać, że stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, przez gminę należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium. Z tego względu każda rada gminy, będąc suwerennym organem stanowiącym na swym terenie, może podejmować uchwały obowiązujące wyłącznie na obszarze własnego działania – co wynika zresztą wprost z art. 94 konstytucji – a zatem w granicach gminy i niewykraczające poza jej obszar. Dodatkowo brzmienie art. 22
ustawy o samorządzie gminnym wskazuje, że zawarte w statucie regulacje dotyczyć mają struktury i zagadnień wewnątrzgminnych, co oznacza, że nie mogą one normować trybu pracy organów niebędących organami tej gminy, a w szczególności organów innych gmin.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody opolskiego z 16 kwietnia 2014 r. nr NK.III.4131.1.49.2014.AP