Prawo

Wykreślenie nieżyjącego przedsiębiorcy z rejestru

Czy podstawą wykreślenia nieżyjącego przedsiębiorcy z CEIDG może być tylko wniosek członka rodziny o wykreślenie? Czy można z urzędu wykreślić wpis nieżyjącego na podstawie aktu zgonu?

 

W przypadku zgonu przedsiębiorcy urzędnik jednostki samorządu terytorialnego powinien w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wybrać zakładkę „wykreślenie”. Jako powód wykreślenia winien wpisać informację o zgonie, załączając kopię aktu zgonu.

 

Wówczas z urzędu – przez ministra gospodarki, a nie przez organ gminy, który tylko inicjuje proces w CEIDG, zostanie wszczęte postępowanie o wykreślenie wpisu. Informacja o zgonie, w przypadkach budzących wątpliwości, może być potwierdzana również poprzez uzyskanie niezbędnych informacji z rejestru PESEL.

 

Nigdy, przy wykreśleniach w drodze decyzji ministra gospodarki, nie stwierdza się daty zaprzestania prowadzenia działalności – nie wiadomo przecież, kiedy tak naprawdę przedsiębiorca zaprzestał jej prowadzenia. Organ - Minister Gospodarki stwierdza fakt zaistnienia przesłanki do wykreślenia i wykreśla z urzędu z datą wprowadzenia decyzji do systemu.

 

Przekształcenie w CEIDG przez urzędnika gminy wniosków złożonych przez rodzinę i stwierdzanie w nich daty zaprzestania byłoby poważnym naruszeniem przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane