Prawo

Wynagrodzenie inkasenta za doręczenie nakazu

Przepisy nie wyposażają rady gminy w prawo do stanowienia dodatkowych uregulowań w sprawie wynagrodzenia inkasentów za doręczanie nakazów płatniczych (decyzji) lub określania terminu wypłaty inkasentom wynagrodzenia za inkaso.

Rady Gminy Gromadka podjęła  25 lutego 2015 r.  uchwałę w sprawie poboru w drodze inkasa podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego oraz wysokości wynagrodzeń za inkaso i innych wynagrodzeń dla inkasentów.  W § 1 ust. 2, § 4 i § 5 uchwały zawarte zostały następujące regulacje: „§ 1. [...] 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do należności podatkowych objętych łącznym zobowiązaniem pieniężnym, o którym mowa w art. 6c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. [...] § 4. Inkasentom przysługuje dodatkowe wynagrodzenie za doręczenie nakazu płatniczego w wysokości 1,50 zł za każdy doręczony nakaz. § 5. Wypłata wynagrodzenia, o którym mowa w § 3 i § 4 dokonywana będzie w terminie dwóch tygodni po rozliczeniu każdej raty podatku.”.
Kolegium RIO uznało, że przepisy upoważniają radę gminy do podjęcia uchwały wyłącznie w sprawie zarządzenia poboru od osób fizycznych wymienionych podatków w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. Przepisy te nie wyposażają natomiast rady gminy w prawo do stanowienia dodatkowych uregulowań w przedmiocie wynagrodzenia inkasentów za doręczanie nakazów płatniczych (decyzji) lub określania terminu wypłaty inkasentom wynagrodzenia za inkaso.


Jego zdaniem nie znajduje również podstawy prawnej unormowanie zawarte w § 1 ust. 2 badanej uchwały. Zgodnie z art. 6c ust. 1 ustawy podatku rolnym, osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym). Łączne zobowiązanie pieniężne nie jest więc odrębnym zobowiązaniem podatkowym, które może być pobierane w drodze inkasa, ale obejmuje należne zobowiązanie z tytułu podatku rolnego i podatku od nieruchomości lub podatku leśnego ustalane, na podstawie powołanego przepisu, w jednym nakazie płatniczym (jednej decyzji podatkowej).
W ocenie Kolegium, powołane regulacje § 1 ust. 2, § 4 i § 5 uchwały w sposób istotny naruszają prawo, wykraczają bowiem poza zakres delegacji ustawowej dla rady gminy do stanowienia aktów prawa miejscowego w sprawach podatków.


 (Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 31 marca 2015 r., nr 34/2015) 

 

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane