Prawo

Wynagrodzenie za inkaso

Przepisy nie wyposażają rad gmin w prawo do stanowienia dodatkowych uregulowań dotyczących inkasa, w tym uzależnienia wynagrodzenia od terminowej wpłaty zainkasowanych opłat i określania terminu wypłaty wynagrodzenia za inkaso.

Uchwała Rady Gminy Szaflary z 19 czerwca 2015 r. w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso została podjęta na podstawie art. 6l ust. 2 i art. 6q ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, art. 18 ust. 2 pkt 8 i art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 9, art. 28 § 4 i art. 47 § 4a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

W § 5 uchwały Rada Gminy postanowiła, że: „Ustala się wynagrodzenie za inkaso w wysokości 8% od sumy zainkasowanej i terminowo przekazanej do kasy Urzędu Gminy Szaflary lub na jej rachunek”. Następnie w § 6 uchwały Rada Gminy postanowiła, że: „Wypłata wynagrodzenia, o którym mowa w § 5 nastąpi w kasie Urzędu Gminy Szaflary w terminie 14 dni od dnia rozliczenia się inkasenta”.

W toku czynności nadzorczych Kolegium RIO w Krakowie stwierdziło, że cytowane wyżej postanowienia uchwały Rady Gminy Szaflary wykraczają poza zakres delegacji, z powołanego w podstawie prawnej przepisu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jak wynika bowiem z art. 6l ust. 2 ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczać inkasentów i określać wynagrodzenie za inkaso. Przepis stanowiący podstawę prawną podjęcia uchwały nie wyposaża rad gmin w prawo do stanowienia dodatkowych uregulowań w przedmiocie inkasa, w tym uzależnienia wynagrodzenia od terminowej wpłaty zainkasowanych opłat i określania terminu wypłaty wynagrodzenia za inkaso. Obowiązki inkasentów w zakresie m.in. terminowych płatności pobranych podatków wynikają wprost z mocy prawa – art. 9 i art. 47 § 4a ustawy Ordynacja podatkowa, a zasady odpowiedzialności za niewykonywanie lub nienależyte wykonywanie tych obowiązków przez inkasentów oraz zasady postępowania organu podatkowego ustalają unormowania art. 30 § 2 i § 3 oraz § 4 powołanej ustawy.

Wobec powyższego Kolegium Izby uznało, że kwestionowane postanowienia nie znajdują oparcia w obowiązujących przepisach.

 

Uchwała Rady Gminy Szaflary z 19 czerwca 2015 r. w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso została podjęta na podstawie art. 6l ust. 2 i art. 6q ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, art. 18 ust. 2 pkt 8 i art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 9, art. 28 § 4 i art. 47 § 4a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

W § 5 uchwały Rada Gminy postanowiła, że: „Ustala się wynagrodzenie za inkaso w wysokości 8% od sumy zainkasowanej i terminowo przekazanej do kasy Urzędu Gminy Szaflary lub na jej rachunek”. Następnie w § 6 uchwały Rada Gminy postanowiła, że: „Wypłata wynagrodzenia, o którym mowa w § 5 nastąpi w kasie Urzędu Gminy Szaflary w terminie 14 dni od dnia rozliczenia się inkasenta”.

W toku czynności nadzorczych Kolegium RIO w Krakowie stwierdziło, że cytowane wyżej postanowienia uchwały Rady Gminy Szaflary wykraczają poza zakres delegacji, z powołanego w podstawie prawnej przepisu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Jak wynika bowiem z art. 6l ust. 2 ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczać inkasentów i określać wynagrodzenie za inkaso. Przepis stanowiący podstawę prawną podjęcia uchwały nie wyposaża rad gmin w prawo do stanowienia dodatkowych uregulowań w przedmiocie inkasa, w tym uzależnienia wynagrodzenia od terminowej wpłaty zainkasowanych opłat i określania terminu wypłaty wynagrodzenia za inkaso. Obowiązki inkasentów w zakresie m.in. terminowych płatności pobranych podatków wynikają wprost z mocy prawa – art. 9 i art. 47 § 4a ustawy Ordynacja podatkowa, a zasady odpowiedzialności za niewykonywanie lub nienależyte wykonywanie tych obowiązków przez inkasentów oraz zasady postępowania organu podatkowego ustalają unormowania art. 30 § 2 i § 3 oraz § 4 powołanej ustawy.

Wobec powyższego Kolegium Izby uznało, że kwestionowane postanowienia nie znajdują oparcia w obowiązujących przepisach.

Wyimek:

Gdyby ustawodawca chciał wyposażyć radę gminy w kompetencje polegające na uzależnieniu wypłaty wynagrodzenia inkasentom od terminowych wpłat zainkasowanych kwot do budżetu JST – niewątpliwie uczyniłby to stosownymi zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach lub zawarłby odesłanie bezpośrednio do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

(Uchwała RIO w Krakowie z 29 lipca 2015 r., KI-411/294/15)

 

(Uchwała RIO w Krakowie z 29 lipca 2015 r., KI-411/294/15)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane