Prawo

Zadania komisji konkursowej

Zawarta w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie kompetencja do określenia trybu powoływania i zasad działania komisji konkursowych nie obejmuje upoważnienia do udzielania komisji konkursowej kompetencji do rozpatrywania ofert.

Uchwałą Rada Gminy Firlej dokonała zmiany uchwały z 24 listopada 2015 r. w sprawie przyjęcia rocznego Programu współpracy Gminy Firlej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2016. Zgodnie z § 1 uchwały, Regulamin komisji konkursowych, stanowiący załącznik do uchwały otrzymał nowe brzmienie.

 

Jak stanowi art. 5a ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DzU z 2014 r., poz. 1118, ze zm.), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala, po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, przeprowadzonych w sposób określony w art. 5 ust. 5 ustawy, program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3. Przepis art. 5a ust. 4 tej ustawy zawiera wyszczególnienie tego, co powinno być w nim uregulowane. W § 3 ust. 5 Regulaminu komisji konkursowych stanowiącego załącznik do uchwały rada gminy postanowiła, iż oferty niekompletne nie podlegają rozpatrywaniu i są odrzucane. Zgodnie natomiast z treścią § 5 ust. 1 pkt 4 Regulaminu, protokół z posiedzenia komisji konkursowej zawiera m.in. nazwy podmiotów, których oferty nie były rozpatrywane z podaniem przyczyn nierozpatrzenia.

 

W ocenie organu nadzoru przytoczone regulacje naruszają w sposób istotny art. 15 ust. 1 i ust. 2a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z przywołanych przepisów ustawy wynika jednoznacznie, że uprawnienia komisji konkursowej mają wyłącznie charakter opiniodawczy, zaś rozpatrywanie ofert należy do kompetencji organu administracji publicznej, a zatem do wójta. Zdaniem organu nadzoru zawarta w art. 5a ust. 4 pkt 11 ww. ustawy kompetencja do określenia trybu powoływania i zasad działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert nie obejmuje upoważnienia do udzielania komisji konkursowej kompetencji do rozpatrywania ofert. Zadaniem komisji jest opiniowanie ofert, nie zaś rozstrzyganie o wynikach konkursu czy też decydowanie o dalszym udziale w nim poszczególnych ofert. Wyboru oferty dokonuje bowiem wójt gminy (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 25 czerwca 2014 r., sygn. akt III SA/Wr 180/14).

 

(Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z 18 marca 2016 r., nr PN-II.4131.74.2016)

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane