Rekrutacja w IRK już ruszyła, zapraszamy do aplikowania https://irk.uw.edu.pl/pl/
Dlaczego warto ukończyć te studia ?
Proponowane studia to oferta zintegrowanego podejścia do zagadnień ochrony środowiska, klimatu i energetyki, które ma swoje praktyczne uzasadnienie. Skala wyzwań, jaka stawiają przed organizacjami ryzyka klimatyczne sprawia, że wymuszają one współprace wielu działów i osób w organizacji. Ze względu na fakt, że działania te często dotyczą dopiero tworzących się dziedzin wiedzy, kompetencji i zarządzania, nie wytworzyły się skuteczne kanały komunikacji i mechanizmy uzgadniania wspólnych celów. Funkcją merytoryczną i komórką, która może usprawnić działanie organizacji w tym zakresie jest menadżer/doradca ds. klimatycznych i energetycznych określany w nomenklaturze anglojęzycznej jako Climate Officer.
Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom proponujemy zintegrowany tematycznie program studiów podyplomowych, który zapewni holistyczne ujęcie problematyki ochrony środowiska oraz transformacji klimatycznej i energetycznej. Jeśli ktoś zajmuje się przestrzenią miejską w zakresie rozwoju zieleni i odporności na zmiany klimatu, optymalne byłoby komunikowanie tych działań z efektywnością energetyczną czy budową odnawialnych źródeł energii. Idąc dalej, wtórne zastosowanie odpadów na potrzeby produkcji energii nie da się w pełni efektywnie zrealizować bez zasad gospodarki obiegu zamkniętego. Z kolei budowy jakichkolwiek inwestycji nie da się przeprowadzić bez poszanowania reguł prawa i wymogów technicznych, które również bardzo dynamicznie się zmieniają. Krytycznym czynnikiem jest też zapewnienie źródeł finansowania i zabezpieczenie stabilności finansowej jednostki.
Niemal w każdej organizacji, potrzebna jest komórka będąca katalizatorem tych przemian, która działa na bazie szerokiej wiedzy merytorycznej ale również jest wyposażona w miękkie kompetencje zarządcze i społeczne. Dzięki temu łatwiejsze będzie wyznaczanie adekwatnych do potrzeb organizacji i regionu ścieżek rozwoju i uzyskiwanie synergii.
Zmiany klimatu dokonują się szybciej, niż zmienia się i dostosowuje infrastruktura miast i gospodarki. Dotyczy nie tylko infrastruktury mediów, ale również wymiaru instytucjonalnego i społecznego. Aby przyspieszyć adaptację do zmian klimatu oraz zaostrzających się zmian regulacyjnych trzeba przyspieszyć obieg informacji i podejmowanie decyzji. Założeniem studiów jest kształcić proaktywnych liderów zmiany zarówno na poziomie samorządów, ale i innych organizacji.
W ramach studiów proponujemy 10 bloków tematycznych realizowanych w ramach wykładów i zajęć praktycznych:
1. Megatrendy w ochronie środowiska, polityce klimatycznej i energetycznej - Świat, UE, Polska.
2. Odnawialne źródła energii w wymiarze lokalnym.
3. Adaptacja miast do zmian klimatu. Wymiary, cele i narzędzia zarządzania smart city.
4. Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) oraz gospodarowanie kluczowymi zasobami i odpadami.
5. Efektywność energetyczna, ciepłownictwo lokalne. Planowanie energetyczne.
6. Nowe rozwiązania nisko- i zeroemisyjne w transporcie i mobilności miejskiej.
7. Lokalne strategie zrównoważonego rozwoju i zarządzanie strategiczne.
8. Nowe technologie i trendy w zarządzaniu środowiskowym.
9. Społeczne i edukacyjne aspekty zarządzania ochroną środowiska i transformacją energetyczną.
10. Planowanie i analiza finansowa projektów; pozyskiwanie funduszy na ochronę środowiska i transformację.
Studia adresowane są przede wszystkim do środowiska:
- • pracowników samorządów
- • podmiotów komunalnych realizujących projekty i inwestycje w zakresie ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju.
Jednak pożądany będzie także udział przedstawicieli innych środowisk:
- • dziennikarzy, popularyzatorów wiedzy, nauczycieli szkół średnich i wyższych, przedsiębiorców, etc.
Efekty uczenia się
WIEDZA
Po ukończeniu studiów podyplomowych słuchacz posiada niezbędną wiedzę w zakresie kluczowych megatrendów jakie kształtują przemiany społeczne i ekonomiczne w procesie zarządzania ochroną środowiska, transformacji energetycznej i wyzwań klimatycznych.
- Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie tego jakie są kluczowe ryzyka klimatyczne oraz wyzwania stojące przed zarządzaniem ochroną środowiska, polityką klimatyczną i transformacją energetyczną na poziomie społeczeństw, przedsiębiorstw i samorządów.
- Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie tego jakie modele biznesowe mogą sprzyjać ochronie środowiska i transformacji energetycznej oraz jak planować zrównoważony rozwój (lokalny) w różnych obszarach funkcjonalnych organizacji i regionu.
- Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie tego jakie są dostępne i przyszłe technologie nisko i zeroemisyjne, jakie są ich silne i słabe strony, jakie są ograniczenia ich wdrożeń, jaki jest ich efekt środowiskowy, jaki jest ich kosz nabycia i eksploatacji.
- Ma zaawansowaną wiedzę jak przeprowadzić dialog techniczny na potrzeby wyboru technologii, jak przeprowadzić konsultacje społeczne z interesariuszami i otoczeniem, jak identyfikować silne i słabe strony regionu/organizacji oraz szanse i zagrożenia w procesie transformacji i planowania ochrony środowiska.
- Ma zaawansowaną wiedzę jak zarządzać procesem ochrony środowiska i transformacji energetycznej na poziomie strategicznym, operacyjnym i narzędziowym.
- Ma zaawansowaną wiedzę w zakresie przygotowywania strategicznych dokumentów uwzględniających cele zrównoważonego rozwoju, ochronę środowiska, cele klimatyczne i narzędzia transformacji.
- Ma wiedzę w zakresie kontekstu społecznego, ekonomicznego i technologicznego w jakim wraża się rozwiązania ochrony środowiska, dokonuje się transformacja energetyczna i realizacja polityki klimatycznej.
- Ma niezbędną wiedzę w zakresie uwarunkowań planowania i realizacji działań w zakresie ochrony środowiska, polityki klimatycznej i transformacji energetycznej.
- Ma wiedzę w zakresie skutków i konsekwencji zastosowania określonych rozwiązań, narzędzi i technologii służących ochronie środowiska, transformacji energetycznej i zmianom klimatu.
UMIEJĘTNOŚCI
- Słuchacz potrafi ocenić uwarunkowania regionalne/lokalne oraz ich słabe i silne strony w kontekście programowania polityki klimatycznej, wdrażania rozwiązań poszczególnych instrumentów (rozwiązań/technologii) ochrony środowiska i transformacji energetycznej.
- Potrafi zidentyfikować kluczowych interesariuszy otoczenia bliższego i dalszego którzy są niezbędni do skutecznego zaplanowania i realizacji celów polityki klimatycznej i energetycznej na poziomie przedsiębiorstwa, organizacji, gminy.
- Potrafi wypracować krytyczne elementy spójnej strategii pro środowiskowej na poziomie regionalnym, lokalnym i na poziomie indywidualnego podmiotu (gmina, przedsiębiorstwo).
- Potrafi prowadzić dialog z poszczególnymi interesariuszami dla skutecznej integracji dokumentów strategicznych (strategia rozwoju, MPA, strategia elektromobilności, plany zagospodarowania, plany strategiczne interesariuszy lokalnych, etc.).
- Potrafi skutecznie komunikować się z otoczeniem w warunkach znajomości aspektów prawnych i regulacyjnych procesu realizacji polityki klimatycznej i energetycznej i wdrażania rozwiązań ochrony klimatu.
- Potrafi skutecznie korzystać z narzędzi analizy i metod zarządzania w różnych obszarach i wymiarach stosowania instrumentów ochrony środowiska, polityki klimatycznej i transformacji.
- Potrafi nawiązać dialog w obszarach ochrony środowiska, zagadnień klimatycznych i energetycznych z różnymi interesariuszami otoczenia bliższego i dalszego oraz budować przekaz, formułować wnioski i upowszechniać wiedzę.
- Potrafi uczestniczyć w dyskusji przy jednoczesnej świadomości słabych i silnych stron przedkładanych argumentów i po obiektywnym rozpoznaniu rozwiązań i technologii. W dyskusji posługuje się kluczowymi terminami anglojęzycznymi funkcjonującymi w nurcie polityki środowiskowej i energetycznej.
- Potrafi zbudować i zarządzać interdyscyplinarnym zespołem opracowującym i wdrażającym plany polityki klimatycznej, wdrażanie instrumentów ochrony klimatu na poziomie gminy, organizacji, przedsiębiorstwa.
- Potrafi ocenić potencjalne przemiany jakie nastąpią w perspektywie kolejnych lat i dekad w warstwie społecznej i gospodarczej w efekcie realizacji polityki klimatycznej i energetycznej oraz
- potrafi motywować interesariuszy na rzecz działań pro-środowiskowych.
- Potrafi ocenić perspektywy nowych zawodów, zapotrzebowania na nie i zadań jednostek samorządowych, przedsiębiorstw i regionów.
- Potrafi monitorować efekty podejmowanych działań, uruchamiać zwrotny przepływ informacji, sprzyjać „uczeniu się organizacji przez działanie”.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Słuchacz rozumie konieczność krytycznego podejścia do ograniczeń w procesie projektowania polityki klimatycznej, środowiskowej i transformacji energetycznej.
- Rozumie złożoność problemów w podejmowaniu decyzji w obszarze środowiskowym na poziomie lokalnym.
- Rozumie mechanizmy i kryteria wyboru rozwiązań i technologii wg kryteriów kosztowych, środowiskowych i organizacyjnych.
- Rozumie konieczność etycznego postępowania w działalności biznesowej i samorządowej oraz podejmowaniu decyzji.
- Rozumie konieczność inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska odpowiedzialnego środowiskowo i interesu publicznego.
- Rozumie konieczność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
- Rozumie podstawowe elementy komunikacji i procesu budowania społeczeństwa odpowiedzialnego środowiskowo.
- Rozumie swoją rolę w budowaniu świadomości i aktywności na rzecz ochrony środowiska, polityki klimatycznej i transformacji energetycznej.