Zaakceptowany przez zespół ds. infrastruktury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego został projekt założeń do nowelizacji ustawy o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym.
W celu dalszego rozwoju instrumentu służącego realizacji zadań, jakim jest PPP, Ministerstwo Gospodarki proponuje wprowadzenie zmian polegających na:
1) wprowadzeniu możliwości utworzenia przez wybranego wykonawcę spółki zależnej odpowiedzialnej za wykonanie przedmiotu postępowania, po wyborze jego oferty jako najkorzystniejszej;
2) wprowadzeniu ułatwień w zawieraniu z wybranym wykonawcę umowy na okres dłuższy niż 4 lata (art. 142 ust. 3 ustawy PZP);
3) zniesieniu limitów wysokości zabezpieczenia (art. 150 ust. 2 ustawy PZP);
4) uzupełnieniu zapisów w umowie PPP o możliwość i zasady jej wcześniejszego rozwiązania;
5) wprowadzeniu przepisów dających JST uprawnienia do udzielania wykonawcy dotacji celowych na realizacji inwestycji i związane z wykonaniem umowy PPP usługi;
6) wprowadzeniu regulacji stanowiącej, że wydatki jednostek samorządu terytorialnego ponoszone na podstawie umowy PPP w części, w jakiej przeznaczone są na finansowanie wytworzenia, nabycia lub ulepszenia środków trwałych, nabycia wartości niematerialnych i prawnych lub współudziału w kosztach wytworzenia środków trwałych są wydatkami majątkowymi.
Obecnie problemem jest kwalifikacja wydatków ponoszonych przez podmioty publiczne w ramach umów PPP. Część wynagrodzenia wypłacanego przez podmiot publiczny partnerowi prywatnemu jest przeznaczana na wytworzenie, nabycie, ulepszenie czy też modernizację środka trwałego służącego wykonaniu powierzonego partnerowi prywatnemu zadania, a więc ma charakter majątkowy. Jest jednak uznawana często za wydatek bieżący i powoduje pogorszenie indywidualnego wskaźnika zadłużenia JST.